دکتر پریسا عظیمی نژادان / جراحی ها / جراحی لیفت ماموپلاستی افزایشی
[reading-time]

جراحی لیفت ماموپلاستی افزایشی

امروزه جراحی لیفت سینه و افزایش سایز سینه یا ماموپلاستی افزایشی به یک جراحی پلاستیک بسیار محبوب تبدیل شده است.
در طول زمان و به دلایلی مانند افزایش سن، ژنتیک، بارداری و نوسانات وزن و جاذبه، سایز و فرم سینه ها می تواند تغییر کند.
زنانی که از سایز و شکل سینه هایشان ناراضی هستند یا تجربه تغییر شکل ظاهر سینه ها را داشته‌اند می‌توانند با جراحی لیفت ماموپلاستی افزایشی شکل سینه های خودشان را به چیزی که می‌خواهند، به صورت خوش فرم و مناسب تبدیل کنند. ما در این مطلب از سایت دکتر پریسا عظیمی نژادان در خصوص این موضوع نکات بیشتری را عنوان می‌کنیم.

جراحی ماموپلاستی افزایشی


در طی این پروسه جراحی، ایمپلنت های سینه در پشت بافت سینه که به اصطلاح در جیب سینه گفته می‌شود، قرار می گیرد.
جراحی لیفت ماموپلاستی می‌تواند حجم سینه‌ها را بالانس نگه دارد. حجم بافت سینه‌ها را افزایش بدهد یا در صورت از دست رفتن یک پستان با ایمپلنت بازسازی بشود.

آیا جراحی ماموپلاستی افزایشی برای سینه‌های شل و افتاده گزینه خوبی است؟

بسیار مهم است که بدانید ماموپلاستی افزایشی یا لیفت سینه برای سینه های شل و افتاده توصیه نمی‌شود و نتیجه اثر بخش نخواهد بود.
در این موارد لیفت سینه نیازمند ترکیب با این شیوه جراحی می‌باشد.

انواع ایمپلنت‌های سینه

شما برای این نوع جراحی انتخاب‌های زیادی دارید. ایمپلنت‌های سینه در اندازه و اشکال مختلف وجود دارند.
ایمپلنت‌های سینه می‌توانند کروی یا اشکی باشند یا بافت صاف یا زبر داشته باشند. و دراندازه‌های استاندارد، متوسط یا بزرگ باشد.
یکی از مواردی که هنگام انتخاب پروتز سینه باید به آن توجه کرد جنس و متریال پروتز است. هردو متریال پروتزهای سیلیکون و سالین در اندازه و اشکال و بافت یکسان هستند اما با شیوه های متفاوتی ساخته شده اند.
ایمپلنت های سینه سیلیکونی با غشا بیرونی سیلیکونی ساخته شده اند که با ژل سیلیکون که بسیار شبیه به بافت سینه هستند، پر شده اند.
پروتزهای سالین اما با غشای بیرونی سیلیکونی ساخته و با آب نمک استریل شده پرشده اند.


بعد از این که تصمیم گرفتید که کدام یک از پروتزهای سیلیکون و سالین رو انتخاب کنید، جراح پستان در انتخاب بهترین مورد، متناسب با استایل بدنی شما، سایز پروتز نسبت به لایف استایل شما و خطوط و کانتور بدن تان، ارزیابی بافت سینه طبیعی شما برای به دست اوردن بهترین نتیجه به شما کمک می‌کند.

چه عواملی در فرم سینه‌ها تاثیرگذارند؟

همان طور که می‌دانید، یک سری موارد مانند سن و بارداری می‌تواند قابلیت ارتجاعی و پوست و بافت سینه شما را تغییر بدهد که نتایج این تغیبرات در شکل ظاهری سینه‌ها تاثیر می‌گذارد.
پستان‌های شما از یک بافت چربی مانند دائمی، ساخته شده و بافت غده‌ای که مسئولیت سایز و شکل سینه ها را دارد. به طور کلی فرم داشتن و لیفت سینه‌ها بستگی به استحکام رباط بین این بافت ها دارد که به قفسه سینه متصل شده اند. بافت چربی مانند و رباط توسط مجرا‌های شیری احاطه شدند. سینه ها شامل مجراهای خونی مغذی و مجراهای لنفاوی هستند که به بدن کمک می‌کنند با انواع عفونت‌ها مبارزه کنند. ماهیچه‌های فیبری بسیار ریزی در نوک سینه‌ها وجود دارند، ولی برخلاف سینه‌ها که بدون عضله هستند.
هرچند چند لایه از پوست پایین تر هستند، دو لایه از ماهیچه ها بطنی بزرگ و کوچک که پستان‌ها را از قفسه سینه جدا می‌کند.

پروتزهای سینه در چه جایی از بدن قرار می‌گیرند؟


پروتزهای سینه می‌توانند در جاهای مختلفی قرار بگیرند، مانند: پشت بافت غده ای یا بافت گلندولار ولی در جلوی عضله تا مقداری که پشت عضله یا کاملاً پشت عضله با بافت پیوندی قرار بگیرد. قرار دادن پروتز پشت بافت گلندولار و در جلوی عضله، سابگلندولار یا تحت بافت غده ای گفته می‌شود و بر روی عضله قرار داده می‌شود.
قرار دادن پروتز در قسمتی از پشت قسمت بطنی عضله، در جایی که قسمت پایینی پروتز به خوبی توسط عضله پوشش داده نشده، نیازمند سابپکتپلار یا تحت بطنی، می‌باشد.

قرار گیری پروتز پشت قسمت عضله بطنی، شبیه به قرارگیری آن پشت بافت پیوندی‌ است که پشت دیواره قفسه سینه قرار می‌گیرد که به عنوان تحت‌العضله‌ای با سابماسکیولار شناخته می‌شود که کاملا زیر عضله پستان است. جراح شما در انتخاب بهترین شیوه قرار گیری پروتز به شما کمک می‌کند.

جراحی لیفت سینه یا ماموپلاستی افزایشی چقدر طول می‌کشد؟


جراحی لیفت سینه یا ماموپلاستی افزایشی، طی ۱ الی ۲ ساعت انجام می‌شود. قبل از آن هم جراح شما بر روی بدنتان خطوط کمکی ترسیم می‌کند که می‌تواند برای برداشت یا برش ناحیه مورد نظر برای کاشت پروتز یا پوست باشد.
در ابتدای جراحی، بیمار با داروی بیهوشی، بیهوش می‌شود. بسته به جراح و اقدامات تخصصی وی و مراحل طبیعی جراحی، ترکیبات ماده بیهوشی می‌تواند متفاوت باشد.

روش‌های قرارگیری پروتز سالین

در حال حاضر ۴ روش برای قرار دادن پروتز سالین وجود دارد. پروتزها می‌توانند از برشی در زیر نوک سینه، زیر کاپ پستان، زیر بغل مجاور با پستان و یا حتی از زیر ناف هم قرار گیرد، هرجایی که کمترین میزان مشاهده اسکار باشد، با نام پریارئولار شناخته می‌شود. یک تک برش که معمولاً در قسمت پیرامون هاله سینه زده می‌شود. اسکارهایی که یک خط طبیعی دارند. برش از زیر بغل با یک خط کوچک طبیعی در ناحیه زیر بغل زده می‌شود، برای همین هیچ جای اسکاری بر روی سینه باقی نمی‌ماند. در برش زیر کاپ پستان هم یک برش کوچک در زیر کاپ پستان‌ها که فرم سینه طبیعی بر روی برش قرار می‌گیرد زده می‌شود. در روش TUBA برشی که در انحنای ناف زده می‌شود.
جراح شما با ایجاد یک برش دسترسی به پشت سینه را فراهم می‌کند. هرچند این برش تا حد ممکن نامشهود است، طول و اندازه و شکل ظاهری آن هم بستگی به فرم و تیپ بدنی، سایز ایمپلنت و اقدامات جراح دارد.
جراح شما بافت سینه را از هم جدا می‌کند تا دسترسی به محدوده قرار گیری پروتز با ظرافت و دقت بیشتری در جیب سینه انجام شود. یک جیب سینه برای جراحی منطقه‌ای سابمسکیولار یا تحت‌العضله‌ای در این قسمت به شما نشان داده شده است.
اگر برش نافی یا TUBA برای شما مناسب تشخیص داده شد، جراح شما با استفاده از یک اندوسکوپ، که یک چراغ و دوربین در سر یک لوله باریک در انتهای آن قرار دارد یک مسیر از زیربغل با ناف در برشی که زده می‌شود وارد محدوده سینه می‌گردد.
پوسته پروتزهای سالین در سینه های خالی قرار داده می‌شود. یک لوله که به شیار پوسته پروتز سینه چسبیده است. به جراح این امکان را‌ می‌دهد که با یک سرنگ داخل این پوسته را به آب و نمک استریل پر کند تا به میزان لازم حجم گیرد و زمانی که پروتز به اندازه دلخواه رسید، جراح نسبت به هماهنگی دو پستان، پر کردن را متوقف می‌کند، جراح در مواقع حساس می‌تواند مقدار مایع را کم و زیاد کند تا در جیب سینه طبیعی تر بنشیند.

جراح ممکن است با اضافه و کم کردن مایع سینه را به ظاهر مناسب برساند که در هر دو سینه ممکن است این مقدار متفاوت باشد. بعد از تایید و رضایت، جراح، لوله‌های باریک را از پوسته پروتز آن بیرون می‌کشد و شیار پروتز را می‌بندد.
در روش برش از ناف، پس از آنکه مسیری در ناف تا سینه ایجاد شد، یک بافت پخش کننده قبل از قرار گیری پروتز گذاشته می‌شود، این بافت پخش کننده در زیر پوست به صورت موقت با هوا و سالین پر می‌شود که جیب پستان را تا اندازه همسان و مورد نظر پروتز می‌کشد و باز می‌کند. بافت پخش کننده که خالی بود حالا برداشته و با پروتز جایگزین می‌شود. بافت پخش کننده برای دیگر برش‌ها هم استفاده می‌شود. درست مثل روش برش از ناف که توسط جراح شما پیشنهاد می‌شود.
این برش‌ها به طور معمول با بخیه در بافت سینه بسته می‌شود و اسکار روی پوست هم با بخیه‌های جذبی به هم بخیه می‌خورند.

در مورد جراحی کوچک کردن سینه یا ماموپلاستی کاهشی بیشتر بدانید.

چقدر بعد از عمل، بیمار مرخص می‌شود؟

بیشتر جراحی‌های لیفت سینه یا ماموپلاستی افزایشی، در کلینیک‌های تخصصی و غیر بیمارستانی هم انجام می‌شوند، به این معنی‌ است که شما ۲-۴ ساعت پس از اتمام جراحی آماده ترخیص به خانه هستید.

مراقبت های بعد از جراحی ماموپلاستی افزایشی


قبل از ترخیص، پزشک شما یک نسخه دارویی و یک مدل از سینه‌بند مخصوص برای حفظ پروتز در سینه در اختیار شما قرار می‌دهد، که می‌تواند به کنترل درد در روزهای اولیه جراحی کمک کند.
پیشنهاد ما به شما این است که چند روز از فعالیت های زیاد فیزیکی در طول روز خودداری کنید و پس از مشورت با پزشکتان به فعالیت های روزانه خود بازگردید و برنامه دوره نقاهت را با دقت مورد برسی قرار دهید.
در صورت استفاده نشدن از بخیه های جذبی بعد از مدت ۱ الی ۲ هفته اقدام به کشید بخیه ها کنید.
ورم ها بعد از چند روز از بین خواهند رفت هرچند در برخی افراد این تورم تا چندین هفته هم قابل مشاهده هستند.
در مورد نحوه ماموگرافی و شیردادن و ریسک‌های ناشی از پارگی و کپسولی شدن پروتز که بافت سینه را فشرده و از شکل طبیعی خارج می‌کند و امکان جراحی جایگزین پروتز سینه در آینده مشورت کنید. چراکه ایمپلنت‌های سینه همیشگی نیستند.
هرچند شما قادر به مشاهده سینه‌های خوش فرم و پر پس از جراحی هستید، اما نتیجه نهایی تا زمانی که ایمپلنت ها در جای خود قرار گیرند طول می‌کشد.

آیا بعد از جراحی جای بخیه ها باقی می‌ماند؟

جای بخیه در جراحی سینه


جای اسکار بخیه ها به مرور زمان نازک و محو خواهند شد و پس از چند ماه خط بسیار باریکی به جا می‌ماند.
نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که سینه های شما به تغییرات طبیعی خود ادامه می‌دهد، هرچند که جراحی لیفت یا ماموپلاستی افزایشی نتایج بلند مدت چندین ساله دارد.

soure: https://www.plasticsurgery.org/

دکتر پریسا عظیمی نژادان

دکتر پریسا عظیمی نژادان

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سینه از آمریکا و فرانسه

من در تبریز در خانواده ای متوسط به دنیا آمدم . پدرو مادرم هر دو مهندس فوق لیسانس کشاورزی و کارمند بودند. من یک خواهر کوچکتر از خودم دارم. دوره ابتدایی و راهنمایی را در مدرسه بوعلی سینا تبریز که توسط خواهران روحانی فرانسوی اداره میشد به اتمام رساندم و فارسی و فرانسه را همزمان یاد گرفتم.

برچسب ها:
مقالات مرتبط
سینه توبولار چیست و چگونه درمان می شود؟

سینه توبولار چیست و چگونه درمان می شود؟

سینه‌ توبولار، سینه‌هایی هستند که در ظاهر ممکن است بلند باشند و حالتی آویزان پیدا کنند. همچنین نوک سینه‌ها معمولاُ بسیار بزرگتر از حد طبیعی و یا بیرون زده است، در مواردی آرئول نیز بزرگتر از حد...

آیا استرس باعث سرطان سینه می شود؟

آیا استرس می‌تواند منجر به سرطان سینه شود؟ ایا استرس در روند درمان سرطان سینه تاثیر دارد؟ آیا استرس در متاستاز و یا عود سرطان سینه نقش دارد؟ این سوالات جزء سوالات رایجی است که اغلب بیماران مبتلا به...

سرطان متاستاتیک سینه قابل درمان است؟

سرطان متاستاتیک سینه قابل درمان است؟

سرطان متاستاتیک سینه نوعی از سرطان سینه است که می‌تواند به سمت سایر اندام‌های بدن گسترش پیدا کند. به این بیماری، سرطان سینه مرحله چهارم نیز گفته می‌شود. با اینکه در اغلب موارد هیچ روش درمان موثری...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − هشت =