مراجعین اورژانس(سرطان) روزهای دوشنبه و چهارشنبه بین ساعات 15 تا 18 بدون هماهنگی تشریف بیاورید.

تنها در صورت تشخیص بدخیم بودن بیماری، بیمار پذیرش خواهد شد.

23 اسفند آخرین روز کاری سال 1402 است و در سال جدید مطب در تاریخ 27 فروردین بازگشایی خواهد شد. افراد جراحی شده از این قاعده مستثنی هستند و با آن ها در تماس هستیم.
دکتر پریسا عظیمی نژادان / جراحی ها / تکنیک‌های مختلف جراحی لیفت سینه
مدت زمان مطالعه ۸ دقیقه

تکنیک‌های مختلف جراحی لیفت سینه

تغییر در سینه‌ها می‌تواند ناراضی کننده باشد و باعث شود خانم احساس کند که زنانگی و جوانی خود را از دست می‌دهد. با گذشت زمان عواملی مانند ژنتیک، سن، بارداری و شیردهی، وزن و نوسانات هورمونی می‌توانند ظاهر سینه‌ها را تغییر دهند. سینه‌هایی که زمانی سفت و خوش فرم بودند ممکن است شروع به افتادگی کنند و ظاهری شل یا سنگین به آنها بدهد.
لیفت سینه یا ماستوپکسی می‌تواند به بازیابی سینه‌های سفت تر کمک کند که خطوط بدن را بهبود می‌بخشد و به سینه‌ها ظاهری جوان می‌بخشد. درک ساختار سینه مهم است. به منظور درک اینکه چرا شکل سینه در طول زمان تغییر می‌کند، سینه‌های شما عمدتاً از بافت‌های چربی و غده ای تشکیل شده است که اندازه، شکل، سفتی و لیفت را تعیین می‌کند که تحت تأثیر رباط‌‌های متصل به دیواره قفسه سینه قرار می‌گیرد.


بافت چربی و رباط‌ها بافت غده‌ای تولید کننده شیر و مجاری شیر را احاطه کرده‌اند. سینه‌ها همچنین حاوی رگ‌های خونی و رگ‌های لنفاوی هستند که به بدن در مبارزه با عفونت کمک می‌کنند. ماهیچه‌های سینه‌ای در زیر بافت سینه‌ها قرار دارند و آنها را از دیواره قفسه سینه جدا می‌کنند. سینه به جز فیبرهای عضلانی ریز در نوک پستان دارای بافت عضلانی نیست.

عوامل مهمی که منجر به افتادگی سینه می‌شوند، کدام اند؟

ناحیه تیره‌تر دور نوک پستان آرئول نامیده می‌شود و نوک پستان و ناحیه آرئول با هم مجموعه آرئول یا هاله نوک سینه را تشکیل می‌دهند. در حالی که عوامل زیادی در افتادگی سینه‌ها نقش دارند، روند پیری و اثرات جاذبه نقش اصلی را در تغییرات سینه در طول زمان ایفا می کند، پوست اطراف سینه به دلیل از بین رفتن تدریجی شبکه سلولی حمایتی پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد.
علاوه بر این، رباط‌های تعلیقی که سینه را به دیواره قفسه سینه متصل می‌کنند، در پاسخ به تغییرات جاذبه سینه در دوران بارداری و شیردهی ضعیف و کشیده می‌شوند، همچنین در ایجاد افتادگی سینه‌ها نقش دارند، بزرگ شدن سینه‌ها در دوران بارداری و شیردهی باعث می‌شود که پوست دچار افتادگی شود. با کشش پوست در دوران بارداری، اندازه سینه‌ها کاهش می یابد و پوستی که زمانی کشیده شده، شل می‌شود و در نهایت آویزان می‌شود. نوسانات وزن و هورمون‌ها می‌تواند باعث تغییر ظاهر سینه‌های شما شود. در مجموع، این عوامل می‌توانند باعث افتادگی سینه و بزرگ شدن آرئول و سمت پایین در طی عمل لیفت سینه شوند، پوست اضافی برداشته شود، بافت سینه تغییر شکل داده و پوست باقی‌مانده سفت شود.

نکته: ناحیه بیضی و تیره رنگ دور نیپل یا همان نوک پستان، آرئول است که تیره تر از بقیه پستان بوده و مرکز پستان قرار دارد.

علاوه بر این، آرئول‌های بزرگ ممکن است از نظر اندازه کاهش یافته و به سمت جلو حرکت کنند. در نتیجه، شکل کلی سینه‌ها با بالا بردن آنها به حالت عمودی جدید بهبود می‌یابد. پزشک میزان افتادگی یا دوز سینه‌های شما را ارزیابی می‌کند تا بهترین روش لیفت سینه را برای شما تعیین کند. به طور کلی سه درجه افتادگی وجود دارد که به عنوان جزئی، متوسط و شدید طبقه بندی می‌شوند. این طبقه بندی‌ها بر اساس موقعیت آرئول تعیین می شود.

تکنیک‌های لیفت سینه

چهار تکنیک اصلی لیفت سینه وجود دارد که به عنوان هلال سیرکو ماریولا عمودی و تکنیک لنگر برای اصلاح درجات مختلف افتادگی استفاده می‌شود.

تکنیک هلال یا پری آرئولار شامل یک برش به شکل هلال یا نیمه ماه است که در اطراف بالای آرئول ایجاد می‌شود.
این روش یک روش کم تهاجمی است که به درجه کمی از لیفت دست می‌یابد. این روش برای افرادی که سینه‌های کوچک دارند یا افتادگی جزئی سینه دارند مناسب است.

تکنیک سیرکوم آریولا یا دونات شامل یک برش دایره ای در اطراف آرئول است. این روش یک روش کم تهاجمی است که به درجه کمی از لیفت دست می‌یابد و می‌توان از آن برای کاهش سایز آرئول استفاده کرد.
این روش برای افرادی که سینه‌های کوچک دارند یا افتادگی جزئی سینه دارند مناسب است.

تکنیک عمودی یا آب نبات چوبی شامل یک برش V شکل است که در اطراف بالای آرئول و پایین خط وسط سینه گسترش می‌یابد. این تکنیک تهاجمی‌تر است و به درجه بالایی از لیفت دست می‌یابد. این نوع برش برای افرادی با سینه‌های بزرگتر و افتادگی متوسط تا شدید سینه مناسب است.
تکنیک لنگر یا T معکوس

شامل یک برش لنگر شکل است که در اطراف بالای آرئول و در سراسر قسمت پایینی سینه گسترش می‌یابد. این تکنیک تهاجمی ترین است و بیشترین مقدار لیفت را به دست می‌آورد. این تکنیک برای افرادی که سینه‌های بزرگ و افتادگی شدید سینه دارند مناسب است.

تکنیک لنگر یکی از رایج ترین تکنیک‌های لیفت سینه است که امروزه انجام می‌شود.

بیشتر بدانید: جراحی لیفت ماموپلاستی افزایشی

جراحی لیفت سینه چقدر زمان می‌برد؟

بسته به پیچیدگی روش معمولاً 1 تا 2 ساعت طول می‌کشد. و اینکه آیا یک عمل اضافی مانند بزرگ کردن سینه انجام می‌شود یا خیر. در همان زمان، جراح شما دستورالعمل‌های برش را روی سینه‌های شما ترسیم می‌کند. اگر اندازه آرئول کاهش یابد، دستورالعمل‌های برش این تغییر را قبل از جراحی نشان می‌دهد، یک داروی بیهوشی تجویز می‌شود.

آیا این جراحی با بی حسی موضعی است یا بیهوشی؟

جراح تعیین خواهد کرد که آیا بی‌حسی موضعی با آرام بخشی IV یا بیهوشی عمومی استفاده خواهد شد. پزشک با دقت برش‌هایی را در امتداد خطوط از قبل مشخص شده ایجاد می‌کند. برش فوقانی بالاتر از مرز آرئول امتداد می‌یابد. این ناحیه لبه بالایی جدید آرئول را نشان می‌دهد. ناحیه زیر آرئول به هم کشیده و سفت می‌شود و سینه با استفاده از ابزارهای مختلف جراحی بلند می‌شود.

مراحل جراحی لیفت سینه


پزشک پوست را بلند کرده و از بافت های زیر جدا می کند. در حالی که پوست سینه برداشته می‌شود، کیست‌های هوایی و نوک پستان دست نخورده باقی می‌ماند.

برخی از پزشکان ممکن است استفاده از بخیه های داخلی در بافت غدد یا محصول مشبک را برای حمایت بیشتر از سینه انتخاب کنند. هنگامی که پوست اضافی برداشته شد، لبه‌های پوست جدید کنار هم قرار می‌گیرند و به‌طور موقت با منگنه‌های جراحی یا گیره‌هایی که شکل اصلی سینه جدید را نشان می‌دهند، در جای خود قرار می‌گیرند.
در مرحله بعد، مجموعه هاله یا آرئول نوک پستان به موقعیت بالاتر جدید خود می‌چرخد. پزشک با قرار دادن بخیه‌های قابل جذب داخلی در اطراف مرز جدید آرئول و در امتداد لبه‌های پوست، برش را بخیه می‌زند. برخی از پزشکان بخیه های خارجی را نیز در امتداد برش قرار می‌دهند. قبل از بستن کامل برش، پزشک ممکن است یک درن جراحی را در داخل هر سینه قرار دهد.
در نهایت، نوار یا باند جراحی برای محافظت از محل های برش استفاده می‌شود.

بهبودی بعد از عمل

از آنجایی که عمل لیفت سینه شما رو به بهبود است، معمولاً در مراکز جراحی سرپایی انجام می‌شود، به این معنی که شما باید در همان روز آماده رفتن به خانه باشید، معمولاً در عرض 1 تا 2 ساعت پس از جراحی قبل از ترک، پزشک ممکن است برای شما یک پانسمان فشاری یا سینه بند مخصوص قرار دهد. با جلوگیری از تجمع مایعات و همچنین ایجاد راحتی و پشتیبانی به کاهش تورم کمک می‌کند.
با بهبودی، ممکن است برای چند روز اول برای کنترل و مدیریت درد نیز برای شما دارو تجویز شود و در صورت نیاز، ایده خوبی است که قبل از شروع فعالیت‌های روزانه‌تان، چند روز به خودتان اجازه دهید تا بهبود پیدا کنید. حتماً برنامه ریکاوری جراح سینه خود را از جمله فعالیت و برداشتن محدودیت‌ها دنبال کنید تا از عوارض جلوگیری کنید و در صورت وجود درن‌های جراحی به بدن خود فرصت دهید تا بهبود یابد، آنها به همراه هر بانداژ احتمالاً در هفته اول پس از جراحی برداشته می‌شوند.

وضعیت بخیه‌ها بعد از عمل

در حالی که هر بخیه غیر قابل جذب ممکن است 7 تا 10 روز در جای خود باقی بماند. بخیه های قابل جذب در حدود 4 تا 8 هفته جذب بدن می‌شوند. ممکن است مقداری درد جزئی کبودی و تورم و همچنین بی حسی در اطراف آرئول را تجربه کنید که همه اینها باید طی چند هفته کاهش یابد. بلافاصله بعد از عمل متوجه تفاوت چشمگیری در شکل و موقعیت سینه‌های خود خواهید شد.
با کاهش تورم، ممکن است همچنان متوجه تغییر در ظاهر سینه‌های خود شوید. ممکن است تا یک سال طول بکشد تا نتایج نهایی از عمل شما آشکار شود. اگرچه پس از لیفت سینه، جای زخم‌های دائمی خواهید داشت، اما ممکن است اسکارها به آرامی محو شوند و به خطوط سفید نازکی تبدیل شوند. توجه به این نکته مهم است که اگر بعد از لیفت سینه باردار شوید، اثرات بارداری و شیردهی ممکن است بر نتایج تأثیر بگذارد و باعث افتادگی سینه شما شود و تغییر شکل دهد.
لیفت سینه نمی‌تواند روند پیری را متوقف کند، اما می‌تواند موقعیت سینه‌های شما را بهبود بخشد و ظاهری خوش فرم را ایجاد کند که برای سال‌های آینده آرزوی آن را دارید.

جراحی لیفت سینه
دکتر پریسا عظیمی نژادان

دکتر پریسا عظیمی نژادان

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سینه از آمریکا و فرانسه

من در تبریز در خانواده ای متوسط به دنیا آمدم . پدرو مادرم هر دو مهندس فوق لیسانس کشاورزی و کارمند بودند. من یک خواهر کوچکتر از خودم دارم. دوره ابتدایی و راهنمایی را در مدرسه بوعلی سینا تبریز که توسط خواهران روحانی فرانسوی اداره میشد به اتمام رساندم و فارسی و فرانسه را همزمان یاد گرفتم.

برچسب ها:
مقالات مرتبط
جراحی زیبایی سینه (پستان) و انواع آن

جراحی زیبایی سینه (پستان) و انواع آن

بهبود زیبایی سینه ها می تواند اعتماد به نفس بیشتری را برای افراد به همراه داشته باشد. تصمیم به انجام جراحی پلاستیک کاملا شخصی است، اما آن چه که باید در نظر داشته باشید این است که باید از مقایسه کردن خود با دیگران خودداری کنید.

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 9 =