دکتر پریسا عظیمی نژادان 4 مقالات 4 فیبروکیستیک چیست؟ علائم، درمان و تشخیص
مدت زمان مطالعه مقاله 4 دقیقه

فیبروکیستیک چیست؟ علائم، درمان و تشخیص

فیبروکیستیک یک تغییر بافتی است که در اکثر مواقع در دوره سنی پایین رخ می دهد، جالب است بدانید که این نوع تغییرات وابسته به هورمون تخمدان است و تغییرات فیبروکیستک بدون وجود هورمون های تخمدان به هیچ عنوان امکان پذیر نخواهد بود.

در حقیقت هورمون تخمدان پس از دوره یائسگی کاهش می یابد و همین امر سبب می گردد تا تغییرات بافتی فیبروکیستیک در این دوره سنی کاهش یابد و حالت های همچون احساس درد و سنگینی، احساس توده در یک قسمت و همچنین احساس پر شدگی با افت بسیار زیادی مواجهه خواهد بود. لذا دور از انتظار نیست که این تغییرات در دوره سنی 19 تا 20 سالگی بیشتر اتفاق افتد و جالب است بدانید که فیبروآدنوم ها در این دوره سنی نیز بیشتر اتفاق می افتد.

فیبروکیستیک چیست؟

فیبروکیستیک یک بیماری بسیار شایع در میان زنان است. هر چند این بیماری در هر دوره سنی پس از بلوغ رخ می دهد اما شیوع آن در سن چهل سالگی می باشد. فرم خفیف فیبروکیستیک تنها سبب بروز درد سینه، پیش از قاعدگی می­ شود و معمولا درد در سینه پخش شده و دو طرفه است.

در فرم متوسط آن کیست های متعدد و ریزی در سینه ها ظاهر می ­شود که با شروع قاعدگی آب می ­شوند. در فرم شدیدتر آن، کیست های بزرگ، همواره با احساس درد در سینه ­ها ایجاد می­ شود. این کیست ها توده­ هایی هستند که داخلشان پر از مایع است و بسته به اینکه این مایع صاف باشد یا خونی، تقسیم بندی می ­شوند. ممکن است هیچ اقدام جراحی نیاز نباشد و هیچ عارضه ه­ای نداشته باشند (مگر کیست سرطانی باشد که در آن صورت مراحل خودش را دارد).

مایع کیست ها به راحتی در مطب با سرنگی ساده تخلیه می­ شوند و این فرآیند سه مرتبه انجام می­ گیرد، در صورتی که بعد از سه بار باز پر شده و می ­توان برای برداشتن کیست اقدام کرد که باز هم نیازی به جراحی نیست و با دستگاهی به نام “ماموتومی” به سهولت قابل انجام است. مهمترین راه تشخیص کیست های سینه سونوگرافی است و این بیماری با شروع یائسگی پایان می ­یابد.

علائم فیبروکیستیک

تغییرات فیبروکیستیک با علائم و نشانه های همچون؛ احساس سنگینی، درد سینه و احساس پر شدگی در ناحیه سینه همراه خواهد بود که این علائم قبل از عادت ماهانه بیشتر و پس از این دوره کاهش می یابد.

اکثریت زنانی که به بیماری فیبروکیستیک مواجهه اند، بیان می کنند که در زمان عصبانیت احساس درد بیشتری دارند و این حس درد تنها در بافت سینه باقی می ماند و دردهای کتف و بازو را نمی توان مرتبط با این بیماری دانست.

فیبروکیستیک پستان

چه عاملی خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد؟

در صورتی که فیبروکیستیک پستان توده سازد این نوع توده ها به شکل کیست یا فیبروآدنوم می باشد ولی اگر توده ای ساخته نشود، به شکل تغییرات منتشر خواهد شد که در سونوگرافی و ماموگرافی مشخص خواهد بود.

نکته ای که بایستی بدان دقت شود چنین است که این نوع تغییرات سبب متراکم یا سفت شدن بافت سینه می شود که این امر امکان یافتن توده هایی که بدخیم هستند از طریق خودآزمایی و ماموگرافی را کاهش می دهد.

در طول سال های اخیر در کشور آمریکا قانونی گذاشته شده است که، اگر بافت سینه فرد متراکم است بایستی بدان اطلاع داده شود زیرا تراکم بالای بافت سینه به عنوان یک ریز فاکتور سرطان ثابت شده است و افراد با تراکم سینه بالا  ابتلا به سرطان در آن ها به نسبت دیگر افراد دو برابر خواهد بود.

شایان ذکر است که اگر تراکم بافت سینه براساس جدول ماموگرافیک برابر با سه یا چهار باشد تقریبا این افراد دو برابر افراد عادی در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان هستند.

روش های تشخیص فیبروکیستیک

با پیشرفت علم و تکنولوژی روش های مختلفی برای تشخیص بیماری ها وجود دارد، که عبارت است از:

1. خودآزمایی پستان
  2. سونوگرافی
  3. ماموگرافی
  4. ام.آر.آی

نکته ای که بایستی بدان دقت نمایید این است که انجام ماموگرافی در دوره سنی خاصی انجام می شود و میزان تراکم بافت سینه در ماموگرافی قابل تشخیص خواهد بود.

فیبروکیستیک

در صورتی که مشخص شود بافت سینه متراکم است فرد می بایست براساس تشخیص پزشک چکاپ های دوره ای را انجام دهد.

بهتر است فرد توجه نمایید که مراکز تشخیص و سونوگرافیست در روند تشخیص بیماری تاثیر بسزایی خواهد داشت لذا در چنین مواقعی توصیه جراح پستان برای مراجعه به مراکز تشخیصی می تواند کمک بسزایی در روند تشخیص بیماری و درمان فرد داشته باشد.

درمان فیبروکیستیک

اکثر تغییرات بافتی سینه در سنین جوانی کاملا تغییرات نرمالی هستند. فیبروکیستیک ها از تغییرات بافتی جزئی تا بسیار شدید هستند، که نوع درمان براساس این تغییرات متفاوت می باشد.

به طور معمول تغییرات بافتی بسیار شدید به صورت کیست های خیلی متعدد است که بافت سینه را بسیار درگیر می کند، البته بایستی بدانید که نوع درمان براساس این تغییرات و تشخیص جراح پستان تعیین می گردد که معمولا درمان به صورت غیر جراحی می باشد.

فیبروکیستیک بیماری نیست که موجب برداشتن قسمتی از بافت سینه شود، بلکه سبب متراکم شدن بافت سینه می شود و بیماری نیست که بتوان با دارو آن را درمان نمود و بهترین اقدام درمانی چنین است که فرد می بایست تحت کنترل بوده تا این تغییر بافتی بررسی شده تا منجر به بدخیمی نگردد.

بیماری فیبروکیستیک درمان قطعی ندارد اما مصرف برخی داروها و مواد غذایی با وجود اینکه ثابت نشده است اما تا حدودی می تواند منجر به کاهش علائم این بیماری همچون درد و احساس سنگینی سینه شود که در ادامه به این موارد اشاره خواهیم نمود:
  • مصرف ویتامین E سبب کاهش حساسیت سینه می شود و همچنین مصرف داروی گل مغربی موجب می شود تا حساسیت و درد سینه کاهش یابد.
  • انجام اقدامات دیگری همچون گرم نگه داشتن سینه، ماساژ سینه و استفاده از لباس زیر های سفت و فنری به منظور پیشگیری از آویزان نبودن سینه و داشتن رژیم غذایی مناسب می تواند منجر به کاهش درد در زمان عادت ماهانه شود.
  • داشتن رژیم غذایی مناسب به منظور بهبود و درمان فیبروکیستیک نیست، بلکه مصرف برخی مواد غذایی کمک می نمایید تا علائم بیماری تشدید و یا کاهش یابد. لذا بدین دلیل توصیه می گردد تا مواد غذایی همچون؛ قهوه، چای پر رنگ، نوشابه های سیاه، نمک و ادویه زیاد، گوجه فرنگی، ریواس، چربی های اشباع شده همچون کره، خامه، آجیل، سوسیس و کالباس، کلم و کرفس که احتمال احساس درد در ناحیه سینه را افزایش می دهد کمتر مصرف شود.
  • همچنین تجویز برخی داروها همچون تاموکسیفن برای مدت زمانی معلوم به کاهش احساس درد سینه کمک می نمایید، اما به دلیل آنکه این دارو بر روی رحم تاثیر می گذارد لذا بهتر است به مدت زمان مصرف تجویز آن توسط پزشک دقت نمایید.

نکته ای که بدان بایستی افراد دقت نمایند این است که فرد ممکن است بنا به دلایلی از داروهای هورمونی و قرص های جلوگیری از بارداری استفاده نمایید به دلیل آنکه این نوع داروها می تواند حالت های فیبروکیستیک را افزایش دهد لذا سعی نمایید در زمان مصرف چنین داروهای با پزشک خود مشورت نموده و از مصرف طولانی مدت آن ها بپرهیزید زیرا می تواند با عوارضی همراه باشد.

در نهایت بگوییم، افرادی که بافت سینه ای متراکم دارند بهتر است از داروهای هورمونی کمتری استفاده نمایند.