دکتر پریسا عظیمی نژادان / مقالات / لیپوساکشن و لاغری سریع

لیپوساکشن و لاغری سریع

• لیپوساکشن روش جراحی است که عمدتا تحت بیهوشی عمومی انجام می شود.
• لیپوساکشن، روش کاهش وزن محسوب نمی شود.
• این روش جراحی می تواند با عوارضی مانند عفونت و یا اسکار همراه باشد.
• از لیپوساکشن در درمان برخی شرایط پزشکی استفاده می شود.

افرادی که تحت جراحی لیپوساکشن قرار می گیرند، باید به وزن بدنی ثابتی رسیده باشند، اما خواهان برداشته شدن چربی های اضافی در برخی نقاط خاص بدن باشند.

لیپوساکشن روش کاهش وزن نیست و به منظور درمان چاقی مورد استفاده قرار نمی گیرد.

لیپوساکشن کمکی به رفع سلولیت و یا ترک های پوستی (استرچ مارک ها) نمی کند.

لیوساکشن با برداشت دائمی سلول های چربی و تغییر فرم بدن همراه می باشد. با این حال، اگر بیمار بعد از جراحی، رژیم غذایی سالمی نداشته باشد، احتمال رشد و بزرگ تر شدن سلول های چربی وجود خواهد داشت.

احتمال بروز عوارضی از قبیل عفونت، بی حس شدن و اسکار وجود دارد. در صورتی که میزان بالایی چربی برداشته شده باشد، امکان دارد برآمدگی هایی روی پوست ایجاد شود.

جراحی-لیپوساکشن

کاربرد لیپوساکشن

از لیپوساکشن عمدتا در بهبود زیبایی ظاهری استفاده می شود تا این که مزایای سلامتی و فیزیکی به همراه داشته باشد. برخی افراد با داشتن رژیم غذایی سالم، تمرینات بدنی و خواب سالم می توانند به نتایج ایده آلی برسند.

لیپوساکشن زمانی تجویز می شود که فرد علی رغم ایجاد تغییر در رژیم غذایی به نتایج دلخواه خود نرسیده باشد. این روش جراحی به درمان چربی های مقاوم به ورزش و رژیم غذایی کمک می کند.

افرادی که خواهان انجام لیپوساکشن هستند، حتما باید با پزشک در خصوص مزایا و معایب این روش مشورت کنند.

• شکم
  • پشت
  • باسن
  • قفسه سینه
  • ران ها
  • پهلوها
  • خط گردن و زیر چانه
  • قسمت فوقانی بازوها

از جمله نواحی شایعی هستند که تحت درمان لیپوساکشن قرار می گیرند.

لیپوساکشن برای آن دسته از افرادی که پوست شان کشسانی خوبی دارد، بهترین نتایج را به همراه خواهد داشت.

بیماران هم چنین باید بالای هجده سال بوده و مبتلا به مشکلات مربوط به جریان خون مانند بیماری عروق کرونری، دیابت و یا ضعف سیستم ایمنی نباشند.

مزایای لیپوساکشن

لیپوساکشن عمدتا با اهداف زیبایی انجام می شود، اما می تواند به درمان شرایط پزشکی نیز کمک کند. از جمله:

لنف ادم

شرایط مزمن و طولانی مدتی که با تجمع مایع در بافت ها همراه است و منجر به بروز ادم و التهاب می شود. لنف ادم عمدتا در دست ها و پاها مشاهده می شود. لیپوساکشن می تواند به کاهش التهاب و درد کمک کند.

ژنیکوماستی

در برخی موارد، تجمع چربی در سینه مردان بیش از حد طبیعی می شود.

کاهش وزن شدید بعد از چاقی

افرادی که کاهش وزن شان چهل درصد کمتر از BMI می شود، برای رفع مشکلات ناشی از وجود پوست اضافی به درمان نیاز پیدا می کنند.

لیپوساکشن جهت از بین بردن چربی های موضعی است. این روش برای کاهش وزن نیست. مناسب افراد با وزن نرمال است که تجمع غیر متناسب چربی در نواحی خاص دارند، تقریبا در هر جایی از بدن قابل انجام است.

روند لیپوساکشن به چه صورت انجام می شود؟

قبل از جراحی، از بیمار خواسته می شود نسبت به انجام تست های آزمایشگاهی اقدام کند تا از ایمن بودن جراحی اطمینان حاصل گردد. دیگر توصیه هایی که قبل از جراحی باید رعایت شوند، عبارتند از:

• قطع مصرف آسپیرین و داروهای ضد التهابی، دو هفته قبل از جراحی
  • قطع مصرف قرص های پیشگیری از بارداری در خانم ها
  • مصرف مکمل های آهن در افرادی که کم خونی دارند.

در طول لیپوساکشن

بیمار تحت بیهوشی عمومی قرار می گیرد و جراحی در حدود یک تا چهار ساعت به طول خواهد انجامید.

از بی حسی اپیدورال برای درمان نواحی انتهایی بدن استفاده خواهد شد. در چنین مواردی، داروی بی حسی به فضای اپیدورال اطراف ستون فقرات تزریق می شود و شکم و پاها بی حس خواهند شد. بی حسی موضعی زمانی استفاده می شود که نواحی کوچک تحت درمان قرار می گیرند.

انواع مختلفی لیپوساکشن وجود دارد که عبارتند از:

لیپوساکشن تامسنت

چندین لیتر محلول سالین با بی حسی موضعی (لیدوکائین) و اپی نفرین، به زیر پوست نواحی که باید ساکشن شود، تزریق می شود. چربی با استفاده از لوله های کوچکی، ساکشن و بیرون کشیده می شود. تامسنت، محبوب ترین روش لیپوساکشن می باشد.

لیپوساکشن خشک

در این روش، هیچ گونه مایعی قبل از برداشت چربی تزریق نمی شود. این روش امروزه کمتر مورد استفاده قرار می گیرد، چرا که احتمال خونریزی و کبودی در آن بالاست.

لیپوساکشن با کمک اولتراسوند

که با عنوان لیپوساکشن اولتراسونیک شناخته می شود، کانولا با اولتراسوند قدرت می گیرد. ارتعاشات اولتراسوند باعث از هم پاشیده شدن سلول های چربی خواهد شد و چربی راحت تر بیرون کشیده می شود.

این روش مناسب نواحی فیبروزی مانند سینه آقایان، پشت و نواحی است که قبلا لیپوساکشن در آن ها انجام شده است.

لیپوساکشن به کمک قدرت

این روش با استفاده از کانولای خاص و حرکات رو به جلو و عقب کانولا انجام می شود و جراح راحت تر قادر به بیرون کشیدن چربی ها خواهد بود.

لیپولیز به کمک لیزر

در این روش، باید از مایع تامسنت استفاده شود. روشی که به مراتب کم تهاجمی تر است و لوله ای کوچک از طریق برش ریزی وارد و انرژی لیزر و حرارت به چربی های زیر پوست ساطع می شود.

در روش کلاسیک پس از تزریق مایع مخصوص، اقدام به شکستن بافت چربی با ضربه های ممتد کرده و با مکش یا ساکشن آن را از بدن خارج می کنند. در لیپولیز فیبرلیزر وارد بافت شده و شکستن بافت چربی با قدرت ذوب لیزر انجام شده و مایع حاصل توسط مکش خارج می شود. جریان لیزر و دما و انرژی حاصل در ناحیه باعث سهولت کار، آسیب کمتر بافت اطراف می شود و در نهایت جمع شدن پوست از روش کلاسیک بیشتر است.

لیپوساکشن

بعد از پایان لیپوساکشن چه اقداماتی باید انجام و رعایت گردد؟

آن دسته از بیمارانی که تحت بیهوشی عمومی قرار می گیرند، معمولا یک شب در بیمارستان بستری می مانند. اما انجام جراحی به روش بی حسی، نیازی به بستری شدن ندارد.

• توصیه می شود بیمار بعد از جراحی، گن مخصوص بپوشد تا به حفظ فرم ناحیه درمان کمک شود.
  • بلافاصله بعد از جراحی به بیمار آنتی بیوتیک داده می شود.
  • داروهای مسکن و بی حس کننده به تسکین درد و التهاب کمک می کنند.
  • بیمار باید چند هفته بعد از جراحی، جهت بررسی بخیه ها به پزشک مراجعه کند. مشاهده ورم و کبودی در ناحیه درمان کاملا طبیعی است.
  • ممکن است بیمار احساس بی حس شدن در ناحیه درمان داشته باشد که بعد از گذشت شش تا هشت هفته از جراحی برطرف خواهد شد.
  • به صورت مرتب استحمام نمایید.
  • نوشیدن مایعات به کاهش تپش قلب و احساس ضعف و سرگیجه کمک بسزایی می نماید.

آیا لیپوساکشن می تواند با عوارض و خطراتی همراه باشد؟

میزان آمبولی خطرناک چربی بسیار ناچیز است و در اکثریت موارد آمبولی چربی با مراقبت ویژه برطرف می شود. مرگ های ناشی از این عمل به دلیل رعایت نکردن استانداردهای علمی و انجام آن توسط پزشکان غیر جراح است که همه به اسم آمبولی تمام می شود. این عمل اگر در مرکز مجهز با رعایت اصول علمی شود، عمل کم عارضه ای است.

خونریزی، عفونت و واکنش به بیهوشی اصلی ترین خطراتی هستند که لیپوساکشن می تواند به همراه داشته باشد. اما با این حال، احتمال بروز عوارض به مهارت و دانش جراح بستگی دارد. از جمله عوارض احتمالی جراحی لیپوساکشن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• کبودی شدید که ممکن است تا چند هفته ادامه پیدا کند
  • التهاب که در برخی بیماران، شش ماه طول می کشد تا به طور کامل از بین برود
  • لخته شدن خون
  • ناهنجاری های پوستی، اگر میزان الاستیسیته پوست خوب نباشد، اگر روند ترمیم زخم کند باشد و یا چربی نامنظم برداشته شده باشد، ممکن است برآمدگی های بر روی پوست ایجاد شود.
  • بی حسی که موقتی می باشد
  • مشکلات قلبی و کلیوی
  • آمبولی ریوی، ممکن است چربی به سمت رگ های خونی و ریه ها حرکت کند و جریان خون در ریه ها را مسدود کند
  • واکنش های آلرژیک به داروها و موادی که در طول جراحی استفاده می شوند.

نوع بیهوشی در لیپوساکشن

در مواردی که میزان چربی کم و  محدود است با بیحسی موضعی قابل انجام است، ولی در مواردی که ناحیه وسیع و میزان چربی زیاد است بیهوشی عمومی صورت می گیرد.

چه میزان چربی قابل خارج کردن است و چه انتظاری باید داشت؟

• در هر بار لیزر لیپولیز حداکثر شش لیتر چربی میتوان خارج کرد بیش از آن خطرناک است و توصیه نمی شود.
  • کاهش وزن پس از لیپولیز نداریم و کاهش یک تا دو سایز در منطقه عمل انتظار می رود.
  • این کاهش سایز بعد از سه ماه مشهود است.
  • هفته اول کبودی و تورم ناحیه مورد لیزر لیپولیز را داریم، هفته دوم این مسئله تشدید می شود و از هفته سوم تورم شروع به کاهش می کند.

آیا لیپوساکشن قابل برگشت است؟

در صورتیکه وزن ثابت بماند و اضافه نشود قابل برگشت نیست زیرا سلول های چربی ناحیه از بین می رود. لذا نیاز به رژیم خاص نیست. در صورت افزایش وزن بیش از هفت هشت کیلو، انتظار چاقی غیر معمول در بعضی نواحی را باید داشت.

بستری و محل برش

لیپوساکشن به بستری شب نیاز ندارد و محل های جراحی به صورت چند سوراخ بسیار ریز است.

نتایج لیپوساکشن

نتایج لیپوساکشن تا زمان برطرف شدن ورم و التهاب به طور کامل مشخص نخواهد شد. در برخی موارد، چند ماه طول می کشد تا ورم به طور کامل از بین برود. معمولا بعد از گذشت چهار هفته از جراحی، شاهد برطرف شدن ورم و التهاب خواهیم بود و از میزان بیرون زدگی ناحیه ای که چربی از آن برداشته شده نیز کاسته خواهد شد.

افرادی که وزن بدنی خود را حفظ می کنند، نتایج ماندگارتری را شاهد خواهند بود. افزایش وزن باعث می شود تغییراتی در توزیع و پخش شدن چربی ایجاد گردد. افرادی که در گذشته تجمع چربی در ران های خود داشته اند، ممکن است بعد از جراحی با تجمع چربی در باسن روبرو شوند.

افرادی که از نتایج جراحی لیپوساکشن رضایت دارند، قبل از جراحی تمامی جوانب و مزایا و معایب این روش را مورد بررسی قرار داده اند، از مراقبت های بعد از جراحی آگاهی کامل دارند و جراح با تجربه و ماهری را انتخاب کرده اند.

Source: https://www.medicalnewstoday.com/articles/180450#benefits

آخرین دیدگاه ها