از ۱۰ شهریور تا ۲۳ شهریور مطب تعطیل است و ۲۴ شهریور باز گشایی خواهد شد. (به جز افرادی که با آن ها هماهنگ شده است.)

مراجعین اورژانس(سرطان) روزهای دوشنبه و چهارشنبه بین ساعات 15 تا 18 بدون هماهنگی تشریف بیاورید.

تنها در صورت تشخیص بدخیم بودن بیماری، بیمار پذیرش خواهد شد.

دکتر پریسا عظیمی نژادان / جراحی ها / آیا استرس باعث سرطان سینه می شود؟
[reading-time]

آیا استرس باعث سرطان سینه می شود؟

آیا استرس می‌تواند منجر به سرطان سینه شود؟ ایا استرس در روند درمان سرطان سینه تاثیر دارد؟ آیا استرس در متاستاز و یا عود سرطان سینه نقش دارد؟ این سوالات جزء سوالات رایجی است که اغلب بیماران مبتلا به سرطان سینه و یا افرادی که در معرض خطر این بیماری قرار دارند، می‌پرسند. در ادامه‌ی این مقاله به بررسی ارتباط بین استرس و سرطان سینه می‌پردازیم.

تاثیر استرس بر سرطان سینه

تاثیر استرس بر سرطان

استرس یک آشفتگی جسمی و روحی است که می‌تواند منجر به بروز احساس‌هایی مانند ترس، عصبانیت و یا ناامیدی شود. استرس ممکن است به صورت کوتاه و به دنبال بروز یک مشکل کوچک در وقایع روزانه ایجاد شود و یا به صورت طولانی مدت به صورت یک بیماری مزمن ادامه داشته باشد. استرس پاسخ طبیعی بدن در مواجهه با شرایط خطرناک است و منجر به ترشح هورمون‌هایی مانند آدرنالین و کورتیزول می‌شود.

بیشتر بخوانید: سرطان سینه

عوارض جسمانی که به دنبال استرس ایجاد می‌شود عبارتند از:

  • افزایش ضربان قلب
  • کند شدن هضم غذا
  • تغییر در عملکردهای غیرارادی بدن

برخی از تاثیراتی که استرس می‌تواند در بیماری سرطان داشته باشد بدین صورت است:

  • استرس مداوم و ترشح هورمون‌های استرس می‌تواند روند ایجاد و یا پیشرفت تومور را سرعت ببخشد.
  • سیستم ایمنی بدن وظیفه‌ی شناسایی و از بین بردن سلول‌های سرطانی و غیرطبیعی را دارد. استرس مزمن باعث می‌شود عملکرد سیستم ایمنی بدن برای از بین بردن سلول‌های سرطانی دچار اختلال شود.
  • استرس مداوم باعث بروز التهاب در بدن می‌شود و احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.
  • افراد جهت مقابله با استرس ممکن است عادت‌های ناسالم مانند سیگار کشیدن، مصرف الکل و یا پرخوری داشته باشند، این رفتارهای مخرب به مرور می‌توانند احتمال ابتلا به سرطان را افزایش دهند.

بیشتر بخوانید: درمان سرطان پستان

تاثیر استرس بر سرطان سینه

بر اساس مطالعات بسیاری که انجام شده است استرس طولانی مدت باعث تضعیف سیستم ایمنی می‌شود و سلول‌های سرطانی می‌توانند راحت‌تر رشد کنند.  به همین دلیل هم پیش از اینکه دچار سرطان سینه شوید و هم پس از ابتلا باید استرس خود را مدیریت نمائید تا خطر ابتلا و یا گسترس سرطان سینه در بدن شما کاهش بیابد.

استرس و سرطان سینه

نتایج تحقیقات انجام شده در مورد ارتباط بین استرس و سرطان سینه

در مطالعه‌ای که نتایج آن در سال 2016 در مجله‌ی تحقیقات سرطان سینه انگلستان به چاپ رسید، هیچ ارتباطی بین سرطان سینه و استرس یافت نشد. این مطالعه‌ی کوهورت 106 هزار زن را در یک تحقیق آینده نگر مورد بررسی قرار داده بود.

با این وجود همچنان بحث‌های ضد و نقیضی بین ارتباط استرس و سرطان سینه وجود دارد. به نظر می‌رسد انجام تحقیقات بیشتر برای روشن شدن ارتباط و یا عدم ارتباط بین استرس و سرطان سینه باید انجام شود.

بیشتر بخوانید: جراحی زیبایی سینه

تاثیر استرس بر پیشرفت سرطان سینه

اغلب مردم فکر می‌کنند که استرس می‌تواند باعث گسترش سرطان سینه به سایر قسمت‌های بدن شود. زمانی که سرطان سینه از سینه به سمت سایر اندام‌ها گسترش پیدا کند به آن متاستاز می‌گویند.

در مطالعه‌ای، سلول‌های سرطان سینه از انسان به موش انتقال داده شد. نتایج نشان داد هورمون‌های استرس در محل سرطان متاستاتیک موش فعال‌تر هستند، به بیان دیگر استرس نقش مهمی در پیشرفت سرطان سینه و گسترش ان به سایر اندام‌ها دارد.

از لحاظ بیولوژیکی زمانی که تحت استرس قرار دارید، بدن شما هورمون نوراپی نفرین را ترشح می‌نماید، این هورمون باعث تشکیل رگ‌های خونی جدید و تسریع فرآیند متاستاز می‌شود.

تاثیر استرس بر عود سرطان سینه

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، هورمون‌هایی که در هنگام استرس ترشح می‌شوند می‌توانند سلول‌های سرطان سینه که در بدن باقی مانده است را دوباره فعال کنند. به بیان دیگر استرس در افرادی که با موفقیت درمان سرطان سینه را به پایان رسانده بودند می‌تواند باعث عود بیماری شود.

البته این نتایج به این معنی نیست که استرس به طور حتم باعث عود سرطان سینه می‌شود، زیرا عود سرطان سینه به چندین عامل دیگر نیز بستگی دارد اما همان طور که اشاره کردیم استرس می‌تواند احتمال عود سرطان سینه را افزایش دهد.

خلاصه

استرس یک واکنش فیزیولوژیکی است که در هنگام مواجهه با شرایط خطرناک ایجاد می‌شود و به دو صورت حاد و مزمن بروز پیدا می‌کند. استرس می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و افسردگی را افزایش دهد اما هنوز دلایل علمی که نشان دهد استرس می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد یا خیر، وجود ندارد.

در تعدادی از مطالعاتی که جهت بررسی فاکتورهای تاثیر گذار بر سرطان سینه انجام شده است از استرس به عنوان یکی از فاکتورهای مهم در شروع سرطان سینه، متاستاز و عود آن نام برده شده است اما همچنان تحقیقات بیشتری برای اثبات ارتباط بین استرس و سرطان سینه نیاز است.

منبع:

https://drjayanam.com/blogs/can-stress-cause-breast-cancer-to-return/

دکتر پریسا عظیمی نژادان

دکتر پریسا عظیمی نژادان

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سینه از آمریکا و فرانسه

من در تبریز در خانواده ای متوسط به دنیا آمدم . پدرو مادرم هر دو مهندس فوق لیسانس کشاورزی و کارمند بودند. من یک خواهر کوچکتر از خودم دارم. دوره ابتدایی و راهنمایی را در مدرسه بوعلی سینا تبریز که توسط خواهران روحانی فرانسوی اداره میشد به اتمام رساندم و فارسی و فرانسه را همزمان یاد گرفتم.

برچسب ها:
مقالات مرتبط
سینه توبولار چیست و چگونه درمان می شود؟

سینه توبولار چیست و چگونه درمان می شود؟

سینه‌ توبولار، سینه‌هایی هستند که در ظاهر ممکن است بلند باشند و حالتی آویزان پیدا کنند. همچنین نوک سینه‌ها معمولاُ بسیار بزرگتر از حد طبیعی و یا بیرون زده است، در مواردی آرئول نیز بزرگتر از حد...

سرطان متاستاتیک سینه قابل درمان است؟

سرطان متاستاتیک سینه قابل درمان است؟

سرطان متاستاتیک سینه نوعی از سرطان سینه است که می‌تواند به سمت سایر اندام‌های بدن گسترش پیدا کند. به این بیماری، سرطان سینه مرحله چهارم نیز گفته می‌شود. با اینکه در اغلب موارد هیچ روش درمان موثری...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + 10 =