دکتر پریسا عظیمی نژادان / جراحی ها / درمان قطعی سرطان پستان (معرفی انواع روش ها)
[reading-time]

درمان قطعی سرطان پستان (معرفی انواع روش ها)

درمان سرطان پستان با روش های مختلفی قابل انجام است که توسط پزشک تعیین می شود. مهم ترین موضوع در هنگام بروز سرطان پستان، درمان سریع آن می باشد. اگر خانم ها با علائم و نشانه های بروز این بیماری آشنا نباشند و چکاپ شخصی انجام ندهند یا اینکه به پزشک مراجهه نکنند، ممکن است مشکلات بیشتری برای آن ها ایجاد شود. یکی از دغدغه های مهم افرادی که درگیر این بیماری هستند، این ست که آیا این بیماری درمان می شود یا خیر؟ در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با انواع روش های درمان سرطان سینه آشنا کنیم.

روش‌های درمان سرطان سینه

میزان درمان‌پذیری سرطان پستان

درمان سرطان سینه به دو عامل اصلی بستگی دارد. مرحله سرطان و نوع سرطان سینه. خبر خوب این است که در سال‌های اخیر میزان درمان سرطان پستان به طرز چشم‌گیری افزایش یافته است. همچنین با تشخیص زودهنگام و داشتن روحیه خوب درمان این سرطان بسیار آسان‎تر می‌شود.

درمان سرطان پستان

درمان سرطان پستان به طرق مختلف صورت می‌گیرد که به نوع سرطان و میزان پخش شدن آن بستگی دارد. معمولا افراد مبتلا به سرطان سینه، تحت چند نوع درمان قرار می‌گیرند. میزان بزرگی تومور، نوع تومور و همچنین اینکه سرطان در چه مرحله‌ای قرار دارد در درمان سرطان سینه بسیار مهم است. به طور معمول جراحی رایج‌ترین درمان سینه است اما پزشکان ممکن است به جای جراحی و حذف سینه با روش‌های دیگری نیز سرطان را از بین ببرند که این قضیه به میزان وخیم بودن سرطان بستگی دارد. به طور کلی پنج روش درمانی برای درمان سرطان سینه وجود دارد و بیشتر آن‎ها شامل ترکیبی از جراحی، پرتودرمانی، هورمون درمانی و شیمی درمانی می‎باشد. درمان سرطان پستان برای اکثر افراد موفقیت آمیز خواهد بود و با گذشت زمان خطر عود کمتر خواهد شد. اما متأسفانه، عود بیماری حتی سال‌ها پس از درمان نیز ممکن است اتفاق بیفتد، بنابراین هیچ‌کس نمی‌تواند با اطمینان بگوید که قطعاً بهبود یافته است. گزینه‌های درمان عبارتنداز:

  • جراحی و برداشت بافت سرطانی
  • رادیوتراپی. نابودی سلول‌های سرطانی با استفاده از اشعه ایکس.
  • هورمون درمانی. انسداد سلول های سرطانی با توجه به هورمون‌هایی که سلول ها برای رشد نیاز دارند.
  • درمان بیولوژیک. تقویت سیستم ایمنی برای مقابله با سلول‌های سرطانی و یا کنترل عوارض جانبی دیگر درمان‌ها
  • شیمی درمانی. نابودی سلول‌های سرطانی با استفاده از مصرف دارو. این داروها می توانند به صورت قرص و یا تزریق مصرف شوند.

قبل از آغاز درمان در خصوص مزایا و عوارض احتمالی هر یک از روش‌ها و هم چنین واکنش به درمان با بیمار صحبت خواهد شد.

روش‌های درمان سرطان سینه

درمان سرطان پستان شامل ترکیبی از درمان‌های جراحی، رادیوتراپی، شیمی درمانی و هورمون درمانی می باشد. برخی از این درمان ها به صورت موضعی انجام می شوند، بدین معنا که تنها نواحی اطراف تومور را هدف قرار می دهند. اما برخی دیگر سیتمیک هستند و کل بدن را هدف قرار خواهند داد. روش های درمانی متفاوت وجود دارد که با توجه به شرایط فرد نوع درمان مشخص می شود. در ادامه به بررسی هر یک از روش های درمانی خواهیم پرداخت.

جراحی سرطان سینه

جراحی شایع‌ترین درمان سرطان پستان است که شامل برداشت تومور و نواحی اطراف آن می باشد. لامپکتومی، ماستکتومی پارشیال، ماستکتومی رادیکال و بازسازی از جمله روش‌های جراحی هستند.

جراحی-سرطان-سینه

برداشت غدد لنفاوی و لنف ادم

علاوه بر جراحی‌های لامپکتومی و ماستکتومی، گاهی ممکن است نیاز به برداشت غدد لنفاوی باشد تا مشخص شود که آیا سرطان متاستاز داده است یا خیر.

لامپکتومی

لامکتومی با برداشت کمترین میزان بافت سینه همراه است. در این روش جراحی، سرطان و قسمتی از بافت‌های اطراف تومور برداشته می‌شود، اما سینه برداشته نخواهد شد. به همین خاطر، لامپکتومی با عنوان جراحی با کمترین میزان تهاجم در نطر گرفته می‌شود، که البته موثر بوده و نیازی به جراحی بیشتر نخواهد بود. در لامپکتومی پارشیال، بخش بیشتری از سینه برداشته می‌شود تا سرطان از بین برود. در برخی موارد نیاز است لایه بالای عضلات قفسه سینه‌ای نیز برداشته شود.

لامپکتومی

ماستکتومی

در گذشته، جراحی سرطان پستان با برداشت تمام سینه و غدد لنفاوی زیر بغل همراه بود که ماستکتومی رادیکال نام دارد. اگر سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده شود، گزینه‌های دیگری وجود دارد که بافت سینه نیز حفظ خواهد شد. این روش جراحی لامپکتومی نام دارد.

ماستکتومی پارشیال

این روش جراحی، با برداشت بخش بیشتری از سینه همراه است. حتی در برخی موارد، ممکن است نیاز به برداشت لایه‌های بالای عضلات سینه‌ای نیز باشد.

ماستکتومی با حفظ پوست سینه

در این روش سینه، نوک سینه و هاله قهوه‌ای رنگ برداشته می‌شوند، اما پوست سینه حفظ خواهد شد. بسیاری از خانم‌ها بعد از انجام این روش، به دنبال جراحی بازسازی سینه خواهند بود.

ماستکتومی ساده

که با عنوان ماستکتومی کامل نیز شناخته می‌شود، شامل برداشت سینه، نوک سینه، هاله قهوه‌ای رنگ و گره های لنفاوی می‌باشد.

ماستکتومی رادیکال

با برداشت کل سینه، نوک سینه، هاله قهوه‌ای رنگ و گره‌های لنفاوی زیر بغل همراه است، اما اغلب قفسه سینه سالم خواهد ماند.

ماستکتومی

بازسازی پستان

گزینه های جراحی بازسازی پستان با توجه به سن، فیزیک بدنی و طرح درمان تعیین می‌شوند. که عبارتنداز:

  • پروتز. در این روش سینه با پروتزهای سالینی و یا سیلیکونی پر می‌شود.
  • گرافت پوستی. بافت از سایر نواحی بدن مانند شکم، پشت و باسن برداشته و پیوند زده می‌شود تا به فرم‌دهی سینه کمک شود.
  • دیگر اقدامات زیبایی. علاوه بر بازسازی پستان، ممکن است نیاز باشد نوک سینه اضافه شود، اندازه و فرم سینه بازسازی شود تا سینه فرم بهتری پیدا کند. در خصوص هر یک از این اقدامات، با بیمار صحبت خواهد شد.

شیمی درمانی

در شیمی درمانی، از ترکیبی از داروها برای تخریب سلول های سرطانی و یا آهسته شدن روند رشد سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود.

چه بیمارانی به شیمی درمانی نیاز پیدا می‌کنند؟

شیمی درمانی با توجه به فاکتورهای زیر در نظر گرفته می‌شود:

  • اندازه تومور
  • درجه تومور
  • نوع تومور
  • میزان درگیری غدد لنفاوی
  • احتمال پخش شدن سرطان به دیگر نواحی بدن

نوع داروهای شیمی درمانی نیز با توجه به مرحله رشد سلول‌های سرطانی در نظر گرفته خواهد شد.

شیمی درمانی در دوران بارداری

قبل از شروع درمان باید در مورد این موضوع با پزشک صحبت شود، چرا که بسیاری از داروها در سه ماهه اول بارداری می‌توانند منجر به بروز نقایص تولد شوند.

شیمی درمانی چگونه انجام می‌شود؟

شیمی درمانی با هدف کوچک شدن تومور قبل از جراحی انجام می‌شود. معمولا شیمی درمانی برای یک دوره کوتاه و به فاصله چند هفته صورت می‌گیرد تا اجازه ترمیم به سلول‌های طبیعی داده شود. مهم است که بیمار در طول درمان، تحت حمایت عاطفی دوستان و خانواده باشد. گرچه شیمی‌درمانی باعث نابودی سلول‌های سرطانی که روند رشد سریعی دارند، می‌شود اما می‌تواند با عوارضی همراه باشد. از جمله:

  • کاهش تعداد گلبول‌های سفید
  • تاثیر بر روی سلول‌هایی که مو تولید می‌کنند
  • تاثیر بر روی دستگاه گوارش و بروز علائمی مانند اسهال، استفراغ، تهوع و کاهش اشتها
  • تاثیر بر روی سلول‌های عصبی و بروز علائمی مانند ضعف و بی حسی در دست‌ها و پاها
شیمی-درمانی

رادیوتراپی

در رادیوتراپی، امواج پرقدرت انرژی سلول‌های سرطانی را نابود می‌کنند. این روش درمانی تنها بر روی ناحیه درمان تاثیر می‌گذارد. از رادیوتراپی برای نابودی باقی مانده سلول‌های سرطانی بعد از جراحی نیز استفاده خواهد شد.

رادیوتراپی چگونه انجام می‌شود؟

رادیوتراپی هم می‌تواند قبل از جراحی انجام بشود و هم بعد از آن. که معمولا بعد از جراحی با فاصله یک و نیم تا دوماه است. که زمان انجام آن با تشخیص پزشک مشخص خواهد شد.

تا علاوه بر نابودی باقی مانده سلول‌های سرطانی، احتمال بازگشت مجدد سرطان نیز به حداقل برسد. رادیوتراپی پستان به روش خارجی انجام می‌شود:

رادیوتراپی خارجی

در این روش، از پرتوی خارجی استفاده می‌شود اما اشعه به مدت دو تا سه دقیقه بر روی ناحیه سرطانی متمرکز خواهد شد. معمولا نیاز است بیمار پنج روز در هفته و به مدت پنج تا شش هفته برای درمان مراجعه کند. رادیوتراپی خارجی، شایع ترین فرم درمان سرطان پستان می‌باشد.

رادیوتراپی

براکی تراپی

دستگاهی زمان جراحی و یا کمی بعد از جراحی، داخل سینه قرار می‌گیرد که حامل اشعه به بافتی است که سرطان از آن منشا گرفته است. این نوع رادیوتراپی، تنها درمانی است که در اتاق عمل صورت می‌گیرد.

از جمله عوارض رادیوتراپی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خستگی
  • سنگین شدن سینه‌ها
  • قرمز شدن و خارش پوست
  • سوختگی پوست ناحیه درمان
  • تغییر رنگ و کبود شدن سینه‌ها

هورمون درمانی

هورمون‌هایی مانند استروژن و پروژسترون، مواد شیمیایی هستند که توسط غدد در بدن تولید می‌شوند. این هورمون‌ها در حالت طبیعی، به تنظیم دوره‌های بدن مانند قاعدگی کمک می‌کنند. با این حال، در برخی موارد می‌توانند باعث رشد سرطان شوند.

هورمون-درمانی

نتیجه گیری

در این مطلب روش های موثر درمان سرطان پستان را مورد بررسی قرار دادیم. برای رزرو نوبت با دکتر پریسا عظیمی نژادان فلوشیپ فوق تخصصی سرطان پستان از طریق بخش توبت دهی در منوی سایت اقدام فرمایید.

دکتر پریسا عظیمی نژادان

دکتر پریسا عظیمی نژادان

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سینه از آمریکا و فرانسه

من در تبریز در خانواده ای متوسط به دنیا آمدم . پدرو مادرم هر دو مهندس فوق لیسانس کشاورزی و کارمند بودند. من یک خواهر کوچکتر از خودم دارم. دوره ابتدایی و راهنمایی را در مدرسه بوعلی سینا تبریز که توسط خواهران روحانی فرانسوی اداره میشد به اتمام رساندم و فارسی و فرانسه را همزمان یاد گرفتم.

برچسب ها:
مقالات مرتبط

مهم ترین دلایل تغییرات در ناخن طی درمان سرطان

تعییرات بسیاری در طول دوره‌ی درمان سرطان می‌تواند ایجاد شود و بر ظاهر ناخن تاثیر بگذارد به عنوان مثال برآمدگی و خطوطی که روی ناخن‌ها ایجاد می‌شود معمولاُ دردناک نیستند اما باعث ایجاد تغییر در ظاهر و...

درد بعد از عمل سرطان سینه چگونه قابل کنترل است؟

درد بعد از عمل سرطان سینه چگونه قابل کنترل است؟

درد بعد از عمل سرطان سینه یکی از عوارض رایجی است که در بیشتر از پنجاه درصد بیماران مشاهده می‌شود. میزان درد معمولاُ در روزهای اول پس از جراحی شدید است اما در برخی از افراد ممکن است تا چند ماه و یا...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − 7 =