از ۱۰ شهریور تا ۲۳ شهریور مطب تعطیل است و ۲۴ شهریور باز گشایی خواهد شد. (به جز افرادی که با آن ها هماهنگ شده است.)

مراجعین اورژانس(سرطان) روزهای دوشنبه و چهارشنبه بین ساعات 15 تا 18 بدون هماهنگی تشریف بیاورید.

تنها در صورت تشخیص بدخیم بودن بیماری، بیمار پذیرش خواهد شد.

دکتر پریسا عظیمی نژادان / توصیه ها / سرطان سینه استیج صفر چیست و چه درمان هایی دارد؟
[reading-time]

سرطان سینه استیج صفر چیست و چه درمان هایی دارد؟

سرطان سینه استیج صفر در واقع مرحله‌ی پیش سرطانی از بیماری سرطان سینه است. این مرحله از سرطان سینه غیرتهاجمی است، هنوز از بافت سینه به سمت سایر بافت‌ها گسترش نیافته است و در صورتی که در همین مرحله شناسایی شود، درمان آن با موفقیت بسیاری همراه است.

سرطان-سینه-استیج-صفر

سرطان سینه استیج صفر چیست؟

سرطان سینه استیج صفر یا سرطان درجا نوعی سرطان غیرتهاجمی است که باعث ایجاد سلول‌های غیرطبیعی در مجرای شیر می‌شود. به دلیل اینکه سلول‌های سرطانی از محل اصلی خود در بافت سینه به سمت سایر بافت‌های اطراف گسترش پیدا نکرده‌اند به آن سرطان غیرتهاجمی نیز گفته می‌شود.

20 درصد از تمام سرطان‌های سینه در استیج صفر تشخیص داده می‌شوند. براساس تحقیقات انجمن سرطان امریکا میزان بقای پنج ساله‌ی سرطان سینه در استیج صفر، 99 درصد است.

انواع سرطان سینه استیج صفر

سرطان سینه استیج صفر به دو دسته تقسیم می‌شود:

1. بیماری پاژه غیرتهاجمی: نوع نادری از سرطان سینه است که در نوک سینه دیده می‌شود.

2. کارسینوم مجرای درجا که به اختصار DCIS نیز نامیده می‌شود: وقتی در مورد سرطان سینه استیج صفر صحبت می‌شود، بیشتر به این نوع سرطان اشاره دارد. سلول‌های غیرطبیعی در این نوع سرطان سینه در مجاری شیر قرار دارند اما بر بافت چربی که بیشتر قسمت‌های سینه را تشکیل می‌دهد هنوز اثر نگذاشته است.

علائم سرطان سینه استیج صفر

سرطان سینه در این مرحله اکثراُ منجر به بروز هیچ گونه علامتی نمی‌شود و معمولاُ هنگام غربالگری ماموگرافی و یا سایر تصویربرداری‌های پزشکی از بافت سینه مورد شناسایی قرار می‌گیرد.

در تعداد اندکی از افراد، سرطان سینه استیج صفر ممکن است منجر به بروز علائمی ‌شود که شامل این موارد می‌شود:

  • توده در بافت سینه
  • ترشح غیرطبیعی در نوک سینه

بیشتر بخوانید: سینه توبولار چیست؟

علائم-سرطان-سینه-استیج-صفر

تشخیص سرطان سینه استیج صفر

در صورتی که درمان سرطان سینه استیج صفر به موقع و صحیح صورت نگیرد، می‌تواند به بافت‌های اطراف سینه گسترش پیدا کند. بنابراین تشخیص و درمان به موقع در این مرحله بسیار مهم است.

روش‌های تشخیص سرطان سینه استیج صفر عبارت است از:

تصویربرداری‌های پزشکی از سینه

مهمترین روش تشخیص سرطان سینه در این مرحله ماموگرافی است.

تشخیص در بیمارانی که با علائمی مانند ترشح از نوک سینه و یا توده در بافت سینه مواجه هستند با مراجعه به پزشک و طی معاینات بالینی انجام می‌شود و تائید تشخیص با ماموگرافی و یا سایر تصویربرداری‌ها مانند سونوگرافی انجام می‌شود.

بیوپسی

پس از تائید تشخیص اولیه ممکن است بیوپسی تجویز شود تا مشخص شود سلول‌های سرطانی خوش خیم و یا بدخیم هستند. همچنین سلول‌های سرطانی از لحاظ اینکه گیرنده‌ی استروژن هستند یا خیر مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

آزمایشات ژنتیکی

آزمایش ژنتیک برای بررسی تغییر در ژن‌ها و ارزیابی اینکه عوامل ژنتیکی در ایجاد بیماری نقش دارند یا خیر توصیه می‌شود. تغییرات ژنتیکی مرتبط با سرطان سینه نشان دهنده‌ی این است که احتمال بالاتری وجود دارد که سرطان سینه استیج صفر، پیشرفت نماید.

درمان سرطان سینه استیج صفر

برای بیمارانی که سرطان سینه استیج صفر تشخیص داده می‌شود روش‌های درمان مناسب با توجه به این عوامل انتخاب می‌شود:

–         سن بیمار

خانم‌هایی که در سن پایین مبتلا به سرطان سینه استیج صفر می‌شوند در معرض خطر بالاتری قرار دارند و احتمال گسترش سرطان در آنها بیشتر است.

–         نوع سلول‌های سرطانی

اگر سلول‌های سرطانی از نوع گیرنده مثبت استروژن باشند معمولاُ با سرعت پایین‌تری رشد می‌کنند بنابراین پزشک زمان بیشتری در اختیار دارد تا در مورد انتخاب روش درمان مناسب تصمیم گیری داشته باشد.

–         جهش ژنتیکی

گاهی اوقات سرطان سینه به دلیل یک جهش ژنتیکی مانند جهش در ژن BRCA رخ می‌دهد. افرادی که سابقه‌ی خانوادگی ابتلا به سرطان سینه دارند و نتایج آزمایش ژنتیکی آنها نشان دهنده‌ی جهش‌های ژنتیکی به نفع سرطان سینه است باید زودتر درمان را شروع کنند.

–         وضعیت سلامت بیمار

وضعیت سلامت جسمانی بیمار، سبک زندگی، ترجیح فردی بیمار و سایر عوامل نیز در انتخاب روش درمان نقش دارند.

با توجه به موارد ذکر شده، روش‌های زیر برای درمان سرطان سینه استیج صفر پیشنهاد می‌شود:

–         نظارت و معاینات دوره‌ای

همه‌ی سرطان‌های استیج صفر نیاز به درمان ندارند. در برخی موارد به بیماران توصیه می‌شود که صبر کنند تا مشخص شود آیا توده‌ی سرطانی پیشرفت می‌کند و یا اینکه در وضعیت پایدار باقی می‌ماند.

هر ساله تحقیقات بسیاری انجام می‌شود تا تعیین شود کدام یک از انواع سرطان‌های سینه استیج صفر نیاز به درمان دارند و کدامیک پیشرفت نخواهد کرد و نیاز به هیچ گونه درمان خاصی ندارد.

–         هورمون درمان و پرتو درمانی

اگر بیمار جزء گروه خطری باشد که احتمال بروز سرطان سینه در آنها بالاتر باشد ممکن است روش‌های هورمون درمانی و پرتودرمانی برای آنها پیشنهاد شود.

شیمی درمان برای سرطان سینه استیج صفر پیشنهاد نمی‌شود.

–         جراحی

در مورد اینکه آیا جراحی توده‌ی سرطانی در سرطان سینه استیج صفر می‌تواند در پیشگیری از گسترش سرطان سینه نقش داشته باشد یا خیر، بحث‌های زیادی وجود دارد.

کلام آخر

به طور کلی توصیه می‌شود افرادی که دچار سرطان سینه استیج صفر هستند به صورت دوره‌ای تحت معاینه و غربالگری قرار بگیرند تا در صورت پیشرفت بیماری بتوانند به سرعت، درمان موثر را شروع کنند تا از گسترش بیماری پیشگیری شود.

دکتر پریسا عظیمی نژادان

دکتر پریسا عظیمی نژادان

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سینه از آمریکا و فرانسه

من در تبریز در خانواده ای متوسط به دنیا آمدم . پدرو مادرم هر دو مهندس فوق لیسانس کشاورزی و کارمند بودند. من یک خواهر کوچکتر از خودم دارم. دوره ابتدایی و راهنمایی را در مدرسه بوعلی سینا تبریز که توسط خواهران روحانی فرانسوی اداره میشد به اتمام رساندم و فارسی و فرانسه را همزمان یاد گرفتم.

برچسب ها:
مقالات مرتبط
آیا سرطان سینه ارثی است؟

آیا سرطان سینه ارثی است؟

عوامل مختلفی در ایجاد سرطان پستان نقش دارند. به نظر می‌رسد حدود 5 تا 10 درصد از سرطان‌های پستان به دلیل انتقال ژن‌های غیرطبیعی است که از والدین به فرزندان به ارث می‌رسند. از دهه‌های گذشته، وراثت به...

ارتباط سندرم متابولیک و سرطان پستان

ارتباط سندرم متابولیک و سرطان پستان

تحقیقات انجام شده درباره ارتباط سندرم متابولیک و سرطان پستان نشان می­دهد که افرادی که به سندرم متابولیک مبتلا هستند بیشتر در معرض بیماری های مختلف از جمله سرطان پستان قرار دارند. در ادامه به طور...

سرطان سینه در آقایان چه علائم و درمانی دارد؟

سرطان سینه در آقایان چه علائم و درمانی دارد؟

سرطان سینه در آقایان یکی از بیماری‌های نادر است که با رشد سلول‌های سرطانی در بافت سینه آغاز می‌شود. در بیشتر مواقع سرطان سینه به عنوان یک بیماری زنانه شناخته می‌شود اما هم دخترها و هم پسرها با...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + هفت =