از ۱۰ شهریور تا ۲۳ شهریور مطب تعطیل است و ۲۴ شهریور باز گشایی خواهد شد. (به جز افرادی که با آن ها هماهنگ شده است.)

مراجعین اورژانس(سرطان) روزهای دوشنبه و چهارشنبه بین ساعات 15 تا 18 بدون هماهنگی تشریف بیاورید.

تنها در صورت تشخیص بدخیم بودن بیماری، بیمار پذیرش خواهد شد.

دکتر پریسا عظیمی نژادان / جراحی ها / سرطان متاستاتیک سینه قابل درمان است؟
[reading-time]

سرطان متاستاتیک سینه قابل درمان است؟

سرطان متاستاتیک سینه نوعی از سرطان سینه است که می‌تواند به سمت سایر اندام‌های بدن گسترش پیدا کند. به این بیماری، سرطان سینه مرحله چهارم نیز گفته می‌شود. با اینکه در اغلب موارد هیچ روش درمان موثری برای سرطان متاستاتیک سینه وجود ندارد، اما با برخی روش‌های درمانی موجود، می‌توان کمیت و کیفیت زندگی بیماران را بهبود بخشید.

سرطان متاستاتیک سینه

علائم سرطان متاستاتیک سینه

علائم بیماری با توجه به محلی که متاستاز رخ داده است، ایجاد می‌شود. متاستازهای سرطان سینه معمولاُ به استخوان‌های ستون فقرات، کبد و ریه سرایت می‌کند. برخی از انواع سرطان سینه منفی سه گانه می‌توانند به مغز متاستاز دهند. تعدادی از علائمی که سرطان متاستاتیک سینه می‌تواند ایجاد نماید عبارتند از:

  • درد مزمن در کمر یا گردن
  • درد در ناحیه استخوان‌ها
  • تنگی نفس و یا سرفه بدون دلیل
  • احساس خستگی شدید
  • سردرد
  • تشنج
  • تغییر در رفتار
  • اختلال در گفتار
  • اختلال در بینایی

بیمارانی که تحت درمان سرطان سینه قرار دارند، باید به هرگونه علائم غیر معمول که در گذشته نداشتند بیشتر حساس باشند و در صورت ادامه دار شدن علائم به پزشک خود گزارش دهند.

تشخیص سرطان متاستاتیک سینه

بیماران، اولین افرادی هستند که با بروز علائم غیرطبیعی متوجه می‌شوند مشکلی در بدن آنها وجود دارد. پس از مراجعه به انکولوژیست آزمایش‌ها و تصویربرداری‌هایی برای بیمار تجویز می‌شود که عبارت است از:

  • آزمایش خون
  • سی تی اسکن
  • اسکن استخوان
  • ام آر آی
  • اسکن توموگرافی گسیل پوزیترون
تشخیص سرطان متاستاتیک سینه

پیشگیری از سرطان متاستاتیک سینه

در صورتی که در گذشته برای شما تشخیص سرطان سینه داده شده است و برای این بیماری تحت درمان قرار دارید، بهترین روش جهت پیشگیری از سرطان متاستاتیک سینه این است که برنامه‌ی درمان خود را به صورت مستمر پیگیری نمائید. سایر روش‌هایی که می‌تواند در پیشگیری موثر باشند شامل این موارد است:

  • حفظ وزن در محدوده‌ی سالم
  • ورزش منظم
  • کاهش مصرف الکل
  • انجام ماموگرافی غربالگری طبق برنامه‌های زمان بندی شده

همچنین در صورت بروز هر گونه توده، ترشح و یا درد در ناحیه‌ی سینه‌ها باید در اولین فرصت به پزشک مراجعه نمائید. سرطان‌هایی که در مراحل اولیه تشخیص داده می‌شوند با درصد موفقیت بیشتری تحت درمان قرار می‌گیرند. اما در صورتی که روند تشخیص سرطان سینه با تاخیر انجام شود، ممکن است سرطان به سرعت پیشرفت کرده و به مرحله‌ی چهارم که همان مرحله‌ی متاستاتیک است برسد.

تقریباُ 15 درصد از بیماران زمانی به پزشک مراجعه می‌نمایند که بیماری آنها پیشرفت کرده و در مرحله‌ی سرطان متاستاتیک سینه قرار دارد.

درمان سرطان متاستاتیک سینه

با توجه به شدت علائم، الگوی پیشرفت بیماری و منطقه‌ و یا مناطقی که سرطان گسترش یافته است درمان سرطان متاستاتیک سینه برای هر بیماری منحصر به فرد است.

در طی روند درمان، آزمایش‌ها و اسکن‌هایی انجام می‌شود تا موفقیت درمان ارزیابی شود. در صورتی که یک روش درمانی موثر نباشد و یا بیمار با عوارض جانبی شدید مواجه شود، درمان بعدی آغاز می‌‌شود. در برخی دیگر از بیماران نیز ممکن است یک روش درمان برای ماه‌ها و یا سال‌ها باقی بماند.

درمان‌های متداول برای سرطان متاستاتیک سینه عبارتند از:

  • شیمی درمانی: شیمی درمانی با یک و یا چند داروی تزریقی و یا خوراکی آغاز می‌شود. داروها می‌توانند رشد سلول‌های سرطانی را متوقف نمایند و آنها را از بین ببرند. در صورتی که برخی از داروهای شیمی درمانی موثر نباشند، داروهای جدید جایگرین می‌شوند.
  • درمان غدد درون ریز: در این روش از هورمون‌ها برای درمان سلول‌های سرطانی که گیرنده مثبت هستند استفاده می‌شود.
  • استفاده از داروهایی که پروتئین‌های سرطانی خاص مانند HER2 را تحت هدف قرار می‌دهند تا از تقسیم سلولی، تشکیل تومور و گسترش آن جلوگیری نماید.
  • ایمونوتراپی: در این روش از سیستم ایمنی بدن جهت شناسایی و از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود.
  • درمان موضعی: درمان موضعی شامل روش جراحی و یا پرتودرمانی در یک و یا چند نقطه‌ی خاص است که سرطان سینه به آن مناطق گسترش پیدا کرده است.

درمان موضعی می‌تواند علائم سرطان را در یک نقطه‌ی خاص تحت درمان قرار دهد اما قادر به حذف کامل سرطان نیست.

بیشتر بخوانید: آیا سرطان سینه ارثی است؟

کنترل علائم سرطان متاستاتیک سینه

بیمارانی که مبتلا به سرطان سینه متاستاتیک هستند ممکن است با علائمی مانند درد و یا سایر علائمی که کیفیت زندگی را مختل می‌نماید مواجه شوند. در این موارد تلاش پزشکان این است تا جایی که امکان دارد علائم بهبود بیابد تا بیمار بتواند زندگی روزمره‌ی خود را سپری نمایند.

در واقع هدف درمان در این مرحله این است که علاوه بر افزایش طول عمر بیماران، کیفیت زندگی آنها نیز بهبود بیابد.

کلام اخر

متاسفانه سرطان متاستاتیک سینه به طور کامل قابل درمان نیست، اما با توجه به نوع سرطان و شدت پیشرفت بیماری با درمان‌های موجود می‌توان طول عمر بیماران را افزایش داد.

در سال‌های اخیر داروهای هدفمند برای درمان سرطان متاستاتیک سینه در دسترس قرار گرفته‌اند که امید بیشتری برای درمان موفقیت آمیز بیماران به همراه دارد. محققان باور دارند در سال‌های آینده پیشرفت‌هایی که در روند درمان سرطان صورت می‌گیرد می‌تواند بیمارانی که حتی پیش آگهی بدی در هنگام تشخیص داشته‌اند را تحت درمان قرار دهد.

منبع:

https://www.hopkinsmedicine.org/health/conditions-and-diseases/breast-cancer/metastatic-breast-cancer

دکتر پریسا عظیمی نژادان

دکتر پریسا عظیمی نژادان

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سینه از آمریکا و فرانسه

من در تبریز در خانواده ای متوسط به دنیا آمدم . پدرو مادرم هر دو مهندس فوق لیسانس کشاورزی و کارمند بودند. من یک خواهر کوچکتر از خودم دارم. دوره ابتدایی و راهنمایی را در مدرسه بوعلی سینا تبریز که توسط خواهران روحانی فرانسوی اداره میشد به اتمام رساندم و فارسی و فرانسه را همزمان یاد گرفتم.

برچسب ها:
مقالات مرتبط
سینه توبولار چیست و چگونه درمان می شود؟

سینه توبولار چیست و چگونه درمان می شود؟

سینه‌ توبولار، سینه‌هایی هستند که در ظاهر ممکن است بلند باشند و حالتی آویزان پیدا کنند. همچنین نوک سینه‌ها معمولاُ بسیار بزرگتر از حد طبیعی و یا بیرون زده است، در مواردی آرئول نیز بزرگتر از حد...

آیا استرس باعث سرطان سینه می شود؟

آیا استرس می‌تواند منجر به سرطان سینه شود؟ ایا استرس در روند درمان سرطان سینه تاثیر دارد؟ آیا استرس در متاستاز و یا عود سرطان سینه نقش دارد؟ این سوالات جزء سوالات رایجی است که اغلب بیماران مبتلا به...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + ده =