از ۱۰ شهریور تا ۲۳ شهریور مطب تعطیل است و ۲۴ شهریور باز گشایی خواهد شد. (به جز افرادی که با آن ها هماهنگ شده است.)

مراجعین اورژانس(سرطان) روزهای دوشنبه و چهارشنبه بین ساعات 15 تا 18 بدون هماهنگی تشریف بیاورید.

تنها در صورت تشخیص بدخیم بودن بیماری، بیمار پذیرش خواهد شد.

دکتر پریسا عظیمی نژادان / جراحی ها / سرطان پستان | علت، علائم و روش های تشخیص به موقع
[reading-time]

سرطان پستان | علت، علائم و روش های تشخیص به موقع

سرطان پستان، زمانی رخ می‌دهد که رشد سلول‌ها در سینه، از کنترل خارج می‌شود. انواع مختلفی از سرطان پستان وجود دارد که براساس این که کدام سلول‌ها تبدیل به سرطان می‌شوند، تقسیم بندی می‌گردند. سرطان سینه می‌تواند در نواحی مختلفی از سینه آغاز گردد. سینه از سه بخش اصلی لوبول‌ها، مجاری و‌ بافت همبندی تشکیل شده است. لوبول‌ها، غددی هستند که شیر تولید می‌کنند. مجاری، لوله‌هایی هستند که شیر را به نوک سینه می‌رسانند. بافت همبندی، سینه را احاطه کرده است. سرطان پستان می‌تواند از طریق رگ‌های خونی و لنفاوی به خارج از سینه پخش شود. در چنین شرایطی گفته می‌شود سرطان پستان، متاستاز داده است. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا در خصوص درمان سرطان پستان بیشتر صحبت کنیم.

سرطان پستان چیست؟

پس از سرطان پوست، سرطان پستان شایع‌‎ترین سرطان تشخیص داده شده در زنان در سراسر جهان است. سرطان پستان می‌تواند در مردان و زنان رخ دهد، اما در زنان شیوع بیشتری دارد. مانند دیگر انواع سرطان‌ها، سرطان پستان به علت تکثیر و رشد غیرمعمول سلول‌ها ایجاد می‌شود. سرطان سینه انواع مختلفی دارد.

بسته به اینکه کدام سلول در سینه سرطانی شده است، نوع سرطان سینه متفاوت خواهد بود. سرطان سینه در قسمت‌های مختلف سینه می‌تواند رشد کند. به طور کلی سینه از سه بخش مختلف تشکیل می‌شود: لوبول‎ها، مجاری و بافت همبند چربی. لوبول‎ها غدد تولیدکننده شیر هستند. مجاری لوله‌هایی هستند که شیر را به نوک سینه (نیپل) منتقل می‌کنند. بافت همبند (که از بافت‌های فیبری و چربی) تشکیل شده است همه چیز را احاطه کرده و در کنار هم قرار می‌دهد. بیشتر سرطان‌های پستان از مجاری یا لوبول‎ها شروع می‌شوند.

سرطان پستان می‌‎تواند از طریق رگ‌های خونی و عروق لنفاوی به خارج از پستان گسترش یابد. هنگامی که سرطان پستان به سایر قسمت‌های بدن گسترش می‌یابد، به اصطلاح گفته می‌شود که سرطان متاستاز داده است.

بیشتر بخوانید: درمان سرطان پستان

علائم و نشانه‌های سرطان پستان

اولین علائم سرطان پستان معمولا به عنوان ‎بافت ضخیم یا توده‌ه‎ای در پستان یا زیر بغل ظاهر می‌‎شود. هر فردی علائم‌‌ و نشانه‌های متفاوتی از سرطان پستان خواهد داشت و‌ برخی هیچ گونه علامت و نشانه‌ای را تجربه نمی‌کنند. از دیگر علائم سرطان سینه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• احساس ناراحتی در سینه
  • احساس درد در نواحی از سینه
  • تغییر در اندازه یا شکل پستان‌ها
  • توده جدید در سینه و‌ یا زیربغل
  • هرگونه تغییر در اندازه و فرم سینه
  • تغییر حالت نوک پستان (تورفتگی)
  • قرمز شدن نوک سینه یا بافت سینه
  • ضخیم و متورم شدن بخشی از سینه
  • بثورات در اطراف و یا روی نوک پستان
  • ترشحات نوک سینه که حاوی خون است
  • پوسته پوسته شدن نوک پستان یا پوست سینه
  • درد در زیر بغل یا پستان که مرتبط با علائم عادت ماهیانه نیست.
  • پوست مرغی شدن یا قرمزی پوست پستان (معمولا حالتی مانند پوست پرتقال)

ازم به ذکر است که بیشتر توده‌های پستانی سرطان‎زا نیستند. با این وجود در صورت مشاهده هر گونه تغییر در ناحیه سینه حتما به پزشک مراجعه کرده و سونوگرافی و آزمایشات لازم را انجام دهید. این نکته را در نظر داشته باشید که این علائم می‌توانند در مواردی غیر از سرطان پستان نیز دیده شوند. به همین خاطر، توصیه می‌‌شود در صورت مشاهده علائم گفته شده به پزشک مراجعه کنید.

مراحل سرطان سینه

پزشک با توجه به اندازه تومور و اینکه آیا به غدد لنفاوی یا سایر قسمت‎های بدن گسترش یافته است، سرطان را مرحله بندی می‎کند. سرطان پستان دارای چهار مرحله اصلی است (مراحل 0 تا 4)

مرحله صفر:

مرحله صفر کارسینوم داکتال درجا نامیده می‎شود. در این مرحله سلول‎های سرطانی تنها به داخل مجاری حمله می‎کنند و به بافت‎های اطراف حمله نمی‎کنند.

مرحله 1:

در این مرحله، تومور حدود دو سانتی متر است. در این مرحله غدد لنفاوی درگیر نمشوند و یا سلول‎های سرطانی کمی در غدد لنفاوی وجود دارند.

مرحله 2:

تومور حدود 2 سانتی متر است و غدد لنفاوی را درگیر می‎کند و یا بین 2 الی 5 سانتی متر است و غدد لنفاوی را درگیر نکرده است.

مرحله 3:

تومور حدود 5 سانتی متر است و چندین غدد لنفاوی را درگیر کرده و یا تومور بیشتر از 5 سانتی متر است غدد لنفاوی کمی را درگیر کرده است.

مرحله 4:

در این مرحله اغلب سرطان به تمام ارگان‎ها (کبد، مغز و ریه ها) گسترش یافته است.

انواع سرطان پستان

سرطان پستان دارای انواع مختلفی است که در ادامه به آن ها می پردازیم:

کارسینوم داکتال تهاجمی

سلول‌های سرطانی خارج از مجاری و در دیگر بافت‌های سینه رشد می‌کنند. سرطان تهاجمی می‌تواند به دیگر نواحی بدن پخش شود و متاستاز بدهد.

کارسینوم لوبولار تهاجمی

سلول‌های سرطانی از لوبول‌ها به بافت‌هایی از سینه که در مجاورت این ناحیه قرار دارند، پخش می‌شود. این نوع سرطان نیز می‌تواند به دیگر قسمت‌های بدن پخش شود

سینه نرمال و طبیعی

سینه‌ها تحت تاثیر سیکل قاعدگی، زایمان، تغییرات وزن و یا مصرف دارو قرار می‌گیرند. سینه‌ها هم‌ چنین با بالا رفتن سن، دستخوش تغییراتی می‌شوند.

توده در سینه

بسیاری از شرایط مانند سرطان، می‌‌توانند منجر به بروز توده در سینه شوند. اما در بسیاری دیگر شرایط شاهد تشکیل توده در سینه هستیم، از جمله کیست‌ها و سینه فیبروکیستیک. شرایط فیبروکیستیک، تغییرات غیر سرطانی را در سینه‌ها ایجاد می‌کند که با تشکیل توده همراه می‌باشد. کیست‌ها، کیسه‌های مملو از مایعی هستند که در سینه‌ها رشد می‌کنند.

تشخیص سرطان پستان

پزشکان از تست‌های مختلفی برای تشخیص سرطان پستان کمک می‌گیرند. از جمله:

• بیوپسی. در این تست، بافت و یا مایع از سینه برداشته و جهت بررسی‌های بیشتر به آزمایشگاه ارسال خواهد شد.
  • سونوگرافی سینه. در این تست، دستگاهی با استفاده از امواج صوتی، جزئیاتی از سینه‌ها را در اختیار پزشک قرار می‌دهد.
  • MRI. نوعی اسکن از بدن که با استفاده از مگنت‌های متصل به کامپیوتر انجام می‌شود و تصاویر دقیقی از داخل سینه را در اختیار قرار می‌دهد.
  • ماموگرافی تشخیصی. در صورت وجود هر گونه مشکل در سینه مانند توده و یا غیر طبیعی بودن نتایج ماموگرافی، ممکن است نیاز به انجام ماموگرافی تشخیصی باشد.

بعد از تشخیص سرطان پستان، تست‌های دیگری به منظور تعیین مرحله سرطان در سینه و یا سایر قسمت‌های بدن انجام خواهد شد. (صرف نظر از این که سرطان تنها در سینه یافت شود و یا به نواحی مانند گره‌های لنفاوی موجود در بازوها پخش شده باشد) درمان نیز با توجه به نوع و مرحله سرطان در نظر گرفته خواهد شد.

غربالگری سرطان پستان به معنای انجام هرگونه چکاپ قبل از ظاهر شدن علائمی از بیماری می‌باشد. با این که تست‌های غربالگری سرطان پستان از بروز این بیماری پیشگیری نمی‌کنند، اما به تشخیص سریع تر و درمان موثرتر کمک خواهند کرد. از جمله تست‌های غربالگری سرطان پستان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ماموگرافی

ماموگرافی، تست اشعه ایکس از سینه می‌باشد. در بسیاری از خانم‌ها، این تست بهترین روش تشخیص سرطان پستان در مراحل اولیه می‌باشد و انجام منظم این تست، مرگ و میر ناشی از سرطان پستان را به حداقل خواهد رساند.

MRI

MRI سینه با استفاده از امواج رادیویی و مگنت انجام می‌شود و تصاویری از بافت سینه در اختیار پزشک قرار خواهد گرفت. این تست در خانم‌هایی که بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پستان هستند، همراه با ماموگرافی انجام می‌شود. از آن جایی که ممکن است تغییر غیر عادی، به غیر از سرطان در این تست تشخیص داده شود، برای افراد با احتمال ابتلای متوسط انجام نخواهد شد.

معاینه بالینی سینه

این معاینه باید توسط پزشک انجام شود تا هر گونه تغییر غیر عادی و یا توده در سینه تشخیص داده شود.

آگاهی از سینه‌ها

آشنایی با ظاهر سینه‌ها می‌تواند به تشخیص علائمی از قبیل درد، توده و یا تغییر در اندازه سینه‌ها کمک کند. معاینه فردی سینه نیز می‌تواند تا حد بسیار بالایی به تشخیص این قبیل موارد کمک کند. مهم‌ترین مزیت تست‌های غربالگری، تشخیص سرطان پستان در مراحل اولیه و درمان موثرتر می‌باشد.

نتیجه گیری

به دلیل شیوع بالای سرطان پستان آگاهی از علائم و علل موثر در بروز آن، توجه به روش های پیشگیرانه و اقدامات درمانی به موقع باعث جلوگیری از پیشروی این بیماری خواهد شد. لازم است مراجعه به پزشک و انجام غربالگری ها در زمان مناسب توسط خانم ها انجام شود.