دکتر پریسا عظیمی نژادان / جراحی ها / بررسی نتایج تصویربرداری قبل از عمل ماکروماستی
[reading-time]

بررسی نتایج تصویربرداری قبل از عمل ماکروماستی

جراحی کوچک کردن سینه یک روش متداول در کلینیک های جراحی پلاستیک است و روش های متفاوتی در مورد ماموگرافی قبل از عمل و سونوگرافی پستان در بیمارانی که هیچ سابقه سرطان و هیچ علامتی غیر از علائم ماکروماستی ندارند، وجود دارد.در این مطالعه، ما به صورت گذشته نگر یافته های تصویربرداری بیمارانی را که به دلیل ماکروماستی بین 1 ژانویه 2006 تا 1 ژوئن 2020 به کلینیک سرپایی جراحی پلاستیک مراجعه کرده بودند و برای غربالگری قبل از عمل و تصویربرداری رزونانس مغناطیسی پستان تحت ماموگرافی و یا سونوگرافی سینه قرار گرفتند، تجزیه و تحلیل کردیم. بررسی بیشتر بیماران با سابقه سرطان پستان که قبل از غربالگری قبل از عمل یا هر بیماری دیگر پستان تشخیص داده شده بود، از مطالعه خارج شدند. یافته های مشکوک رادیولوژیک به طور قابل توجهی در بیماران بالای 40 سال شایع تر و در گروه زیر 50 سال به طور قابل توجهی کمتر بود. هنگامی که بیماران بر اساس دهه زندگی گروه بندی شدند، فراوانی یافته های مشکوک رادیولوژیک در گروه 20-29 به طور قابل توجهی کمتر و در گروه های 40-49 و 50-59 به طور قابل توجهی بیشتر بود. بدخیمی با معاینه هیستوپاتولوژیک در هیچ بیمار تشخیص داده نشد. ضایعات پرولیفراتیو در 10 نمونه ماموپلاستی کاهشی (2.4٪) از 7 بیمار (3.1٪) شناسایی شد. ارتباط بین یافته های رادیولوژیک و هیستوپاتولوژیک ممکن است در بیماران ماکروماستی ضعیف باشد. به نظر می رسد بیشترین یافته های مشکوک رادیولوژی مربوط به جمعیت 40 تا 59 ساله باشد.

ماکروماستی یا بزرگی بیش از حد سینه ها

ماکروماستی بر کیفیت زندگی و اعتماد به نفس زنان تأثیر منفی می گذارد. اگرچه سینه ها اندام مهمی برای زنان است، اما برخی از بیماران مبتلا به ماکروماستی می خواهند از آنها رهایی یابند. این عمل که به عنوان عمل ماموپلاستی یا کوچک کردن سینه ها است، علاوه بر محدودیت های عملکردی، باعث درد گردن، شانه و کمر و سایر مشکلات پزشکی مانند آسیب ناشی از بند سینه بند و درماتیت زیر و بین سینه ها می شود. در نظر گرفتن سلامت زنان به عنوان یک دوره منفرد چندان دقیق نیست، زیرا بدن زنان در طول زندگی تغییرات اساسی را تجربه می کند. بیماری های پستان نیز دارای ویژگی های خاص این دوره های مختلف است. زنانی که تحت ماموپلاستی کاهشی قرار می‌گیرند می‌توانند از نظر سنی بسیار متفاوت باشند، بنابراین تحلیل این بیماران به عنوان یک گروه منفرد مناسب نیست.هدف از معاینه قبل از عمل در بیماران ماکروماستی، اجتناب از نادیده گرفتن سرطان اتفاقی و ایجاد تشخیص قبل از ایجاد اختلال در آناتومی توپوگرافی پستان است. تغییراتی مانند فیبروز، کیست‌های روغنی و نکروز چربی در پستان پس از ماموپلاستی کاهشی باعث ایجاد مشکل در تصویربرداری از پستان می‌شود. از آنجایی که برداشتن بلوک همیشه امکان پذیر نیست، ممکن است چندین بخش از بافت برداشته شود و همیشه امکان تعیین جهت آنها وجود ندارد. یک فرآیند انکولوژیکی که به طور اتفاقی در چنین موردی تشخیص داده می شود، شانس بیمار را برای انجام عمل جراحی حفظ پستان کاهش می دهد، زیرا اطمینان از حاشیه جراحی تمیز غیرممکن است.

ماموگرافی قبل از عمل جراحی سینه

اگرچه انجمن سرطان آمریکا غربالگری ماموگرافی را برای زنان در معرض خطر متوسط از سن 40 سالگی توصیه می کند، 72٪ از جراحان پلاستیک گزارش می دهند که ماموگرافی قبل از عمل انجام نمی دهند و تنها 3٪ معتقدند که انجام آن ضروری است 3،4،5. بروز سرطان سینه در نمونه های ماموپلاستی کاهشی بعد از عمل بین 0% و 1.4% متغیر است. با وجود این نرخ پایین، بسیاری از جراحان برای جلوگیری از غافلگیری ناخوشایند در حین یا بعد از عمل و جلوگیری از مسئولیت قانونی، نیاز به تصویربرداری سینه قبل از عمل جراحی دارند. به طور کلی بیماران زیر 40 سال با سونوگرافی دوطرفه پستان و بیماران بالای 40 سال با ماموگرافی غربالگری می شوند. این غربالگری به ویژه برای زنان بالای 40 سال که به غربالگری معمول سالانه پایبند نیستند، فرصتی محسوب می شود.

هدف از این مطالعه بررسی نتایج تصویربرداری قبل از عمل در بیماران ماکروماستی بر حسب گروه سنی بود.مواد و روش ها

در این مطالعه، ما به‌طور گذشته‌نگر یافته‌های تصویربرداری بیمارانی را که به دلیل ماکروماستی از اول ژانویه 2006 تا 1 ژوئن 2020 به کلینیک سرپایی جراحی پلاستیک مراجعه کردند و برای غربالگری قبل از عمل و تصویربرداری تشدید مغناطیسی پستان تحت ماموگرافی و یا سونوگرافی سینه قرار گرفتند، تجزیه و تحلیل کردیم. MRI) برای معاینه پیشرفته. بیمارانی که سابقه سرطان پستان تشخیص داده شده قبل از غربالگری قبل از عمل و/یا برای هر گونه بیماری پستان پیگیری شده بودند، در این فهرست قرار نگرفتند.

نتایج تصویر برداری قبل از عمل

در طول دوره مطالعه، در مجموع 351 زن به دلیل اندازه سینه به کلینیک سرپایی جراحی پلاستیک مراجعه کردند و تحت ماموگرافی و یا سونوگرافی پستان برای غربالگری قبل از عمل قرار گرفتند. میانگین سنی بیماران 70/11 ± 42 سال بود (میانگین: 43 سال، محدوده: 14 تا 79 سال). ضایعات پاتولوژیک در 54.4٪ (n = 191) از بیماران ما تشخیص داده شد، در حالی که هیچ ضایعه ای در 45.6٪ دیگر (160 نفر) تشخیص داده نشد.

معاینه بیشتر با MRI پستان برای 20 بیمار (5.7%) انجام شد.

آیا امکان تخلیه توده‌های‌ پستان همزمان با ماموپلاستی امکان‌پذیر است ؟

جمع بندی

ماموپلاستی کوچک کردن سینه یک روش رایج در کلینیک های جراحی پلاستیک است، اما جراحان در شیوه های خود در مورد غربالگری قبل از عمل بیماران از نظر سرطان سینه و احتمالاً ضایعات پیش بدخیم متفاوت هستند. تشخیص ضایعات مشکوک تنها با معاینه می تواند در بیماران ماکروماستی دشوارتر از جمعیت عادی باشد. در عین حال، ضخامت بیش از حد سینه کیفیت تصویر را کاهش می دهد و می تواند باعث شود که تومورها تنها پس از رسیدن به اندازه های بزرگتر شناسایی شوند.

source: https://www.sciencedirect.com/

دکتر پریسا عظیمی نژادان

دکتر پریسا عظیمی نژادان

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سینه از آمریکا و فرانسه

من در تبریز در خانواده ای متوسط به دنیا آمدم . پدرو مادرم هر دو مهندس فوق لیسانس کشاورزی و کارمند بودند. من یک خواهر کوچکتر از خودم دارم. دوره ابتدایی و راهنمایی را در مدرسه بوعلی سینا تبریز که توسط خواهران روحانی فرانسوی اداره میشد به اتمام رساندم و فارسی و فرانسه را همزمان یاد گرفتم.

برچسب ها:
مقالات مرتبط
سینه توبولار چیست و چگونه درمان می شود؟

سینه توبولار چیست و چگونه درمان می شود؟

سینه‌ توبولار، سینه‌هایی هستند که در ظاهر ممکن است بلند باشند و حالتی آویزان پیدا کنند. همچنین نوک سینه‌ها معمولاُ بسیار بزرگتر از حد طبیعی و یا بیرون زده است، در مواردی آرئول نیز بزرگتر از حد...

آیا استرس باعث سرطان سینه می شود؟

آیا استرس می‌تواند منجر به سرطان سینه شود؟ ایا استرس در روند درمان سرطان سینه تاثیر دارد؟ آیا استرس در متاستاز و یا عود سرطان سینه نقش دارد؟ این سوالات جزء سوالات رایجی است که اغلب بیماران مبتلا به...

سرطان متاستاتیک سینه قابل درمان است؟

سرطان متاستاتیک سینه قابل درمان است؟

سرطان متاستاتیک سینه نوعی از سرطان سینه است که می‌تواند به سمت سایر اندام‌های بدن گسترش پیدا کند. به این بیماری، سرطان سینه مرحله چهارم نیز گفته می‌شود. با اینکه در اغلب موارد هیچ روش درمان موثری...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + 7 =