دکتر پریسا عظیمی نژادان / مقالات / جراحی کوچک کردن سینه یا ماموپلاستی کاهشی

جراحی کوچک کردن سینه یا ماموپلاستی کاهشی

سینه های بزرگ علاوه بر مشکلات زیبایی باعث درد گردن و خستگی شانه ها شده و عامل دیسک گردن می باشد. نتایج عمل جراحی کوچک کردن سینه یا ماموپلاستی کاهشی بسیار رضایت بخش بوده و در شکل ظاهری خانم ها بسیار تاثیر گذار است.

در ابتدا شما را به مشاهده ویدئوی ذیل که شامل جراحی کوچک کردن سینه (ماموپلاستی کاهشی) توسط دکتر پریسا عظیمی نژادان، فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سینه می باشد، دعوت می نمائیم.

جراحی کوچک کردن سینه

جراحی کوچک کردن سینه که با عنوان ماموپلاستی کاهشی نیز شناخته می شود، با برداشت پوست، بافت و چربی اضافی از سینه ها همراه است. خانم هایی که سینه های بزرگی دارند، با انجام این روش جراحی از میزان ناراحتی شان کاسته می شود و تناسب بیشتری میان اندازه سینه ها و فرم بدنی برقرار خواهد شد.

این روش جراحی هم چنین باعث بالا رفتن سطح اعتماد به نفس می شود و توانایی فرد برای شرکت در فعالیت های فیزیکی را افزایش می دهد. توصیه ما این است که حتما در خصوص انجام جراحی کوچک کردن سینه با پزشک مشورت کنید تا با جزئیات دقیق این روش از جمله روند انجام، مزایا و عوارض و هم چنین مراقبت های بعد از آن آشنا شوید.

چرا خانم ها به دنبال جراحی کوچک کردن سینه هستند؟

جراحی کوچک کردن سینه در خانم ها با سینه های بزرگ و با هدف رفع مشکلات زیر انجام می شود:

• احساس درد مزمن در پشت، گردن و شانه. دردی که نیاز به مصرف داروی مسکن می باشد.
  • راش و یا ناراحتی های پوستی زیر سینه ها
  • دردهای عصبی
  • محدود شدن فعالیت
  • پایین آمدن سطح اعتماد به نفس

نکته ای که باید به آن اشاره کنیم این است که جراحی کوچک کردن سینه، در موارد زیر توصیه نمی شود. افرادی که:

• دخانیات و سیگار استعمال می کنند
  • مبتلا به شرایط و مشکلات خاصی از قبیل دیابت و بیماری های قلبی هستند
  • چاق هستند و اضافه وزن دارند
  • نمی خواهند اسکاری بر روی سینه ها باقی بماند

جراحی کوچک کردن سینه می تواند در هر رده سنی انجام شود. اما نکته ای که وجود دارد این است که اگر رشد سینه ها کامل نشده باشد، در آینده ممکن است نیاز به انجام جراحی دیگری باشد.

خانم هایی که برنامه های زیر را برای آینده خود دارند، باید انجام جراحی را به تاخیر بیندازند:

• زایمان. شیردهی یکی از چالش های بعد از جراحی کوچک کردن سینه می باشد.
  • کم کردن وزن. خانم هایی که قصد کم کردن وزن با ورزش و رژیم غذایی دارند، باید برای جراحی دست نگه دارند. کم کردن وزن می تواند اندازه و سایز سینه ها را تغییر دهد.

جراحی-کوچک-کردن-سینه

جراحی ماموپلاستی و سرطان پستان

جراحی ماموپلاستی کاهشی به هیچ عنوان خطر ابتلا به سرطان را افزایش نمی دهد. افراد بالای 40 سال می بایست ماموگرافی را انجام دهند و انجام این جراحی برای تست های غربالگری سرطان پستان مشکلی ایجاد نخواهد کرد و قابل انجام خواهد بود.

همچنین انجام عمل ماموپلاستی ممانعتی با بارداری نخواهد داشت و دختران مجرد می توانند این جراحی را انجام دهند و تنها کافیست بدانید که شیردهی در 25 درصد موارد از بین می رود.

لازم است بدانید که ماموپلاستی زیر بیهوشی عمومی انجام می شود و اکثرا به مدت شش ساعت نیار به بستری پس از جراحی خواهد بود و این روش زیبایی یک جراحی بسیار سبک بوده و فرد پس از جراحی درد بسیار کمی خواهد داشت که قابل تحمل می باشد.

حس نوک پستان و ماموپلاستی

پس از جراحی ماموپلاستی احساس در ناحیه نوک سینه از بین نخواهد رفت و در اکثریت مواقع تا مدت شش ماه قابل بازگشت خواهد بود.

گاها ممکن است در سینه های بزرگ نوک پستان پیوند شود و همین امر سبب می گردد تا نوک سینه حس نشود که این نوع موارد معمولا کم خواهد بود و معمولا قبل از جراحی تمامی این موارد به بیمار گوشزد خواهد شد.

بزرگ شدن پستان پس از ماموپلاستی

پس از جراحی ماموپلاستی کاهشی در اکثریت مواقع با افزایش وزن سینه به صورت غیر طبیعی بزرگ نمی شود ولی با بارداری احتمال تغییر فرم سینه وجود خواهد داشت و گاها ممکن است نیاز به انجام مجدد جراحی ماموپلاستی باشد.

جراحی ترمیمی ماموپلاستی کاهشی

تنها در یک مورد انجام جراحی ترمیمی ماموپلاستی کاهشی اتفاق می افتد و آن هم در مواردی است که فرد باردار شده باشد. زیرا بارداری می تواند روی فرم سینه تاثیر بگذارد و سبب افتادگی نوک سینه ها و تغییر در اندازه سینه شود.

ماموپلاستی-کاهشی

ابتلا به سرطان قبل یا بعد از عمل ماموپلاستی کاهشی

در صورت آنکه فرد سابقه ابتلا به سرطان و انجام درمان های نظیر رادیوتراپی داشته باشد این جراحی قابل انجام است ولی تکنیک خاصی را می طلبد و قبل از جراحی با بیمار عوارض خاص آن به بیمار گوش زد می شود.

اما در مواقعی که پس از جراحی ماموپلاستی فرد دچار سرطان سینه شود همانند یک فرد عادی درمان خواهد شد و انجام این جراحی در پروسه تشخیص و درمان اختلالی ایجاد نخواهد کرد.

اقدامات قبل از جراحی کوچک کردن سینه

در ابتدا، پزشک به بررسی موارد زیر می پردازد:

• سوابق پزشکی و وضعیت جسمانی و سلامتی
  • انتظارات بیمار از اندازه و ظاهر سینه ها بعد از جراحی
  • معاینه کامل سینه ها
  • تصویربرداری از سینه

در طول جلسات مشاوره در خصوص مواردی از قبیل روند انجام جراحی، مزایا و خطرات احتمالی و هم چنین نوع بیهوشی صحبت خواهد شد.

پیش از جراحی، از بیمار خواسته می شود موارد زیر را رعایت کند:

• انجام تست های آزمایشگاهی تجویز شده از سوی پزشک
  • انجام ماموگرافی
  • کنار گذاشتن سیگار و دخانیات، چند هفته قبل و بعد از جراحی
  • قطع مصرف داروهای ضد التهابی- غیر استروئیدی، آسپیرین و مکمل های گیاهی به منظور کنترل خونریزی بعد از جراحی

نکاتی مهم درباره جراحی کوچک کردن سینه

• با دو نوع برش قابل اجرا است. Tمعکوس و عمودی.
  • زمینه ساز سرطان نیست.
  • تأثیری روی باروری و بارداری ندارد.
  • قبل از ازدواج قابل انجام است.
  • امکان مختل شدن شیردهی پس از آن وجود دارد.
  • امکان بزرگ شدن دوباره پستان، در صورت ثابت ماندن وزن، بسیار کم است.
  • عمل نسبتاً کم درد و کم عارضه ای است.
  • مدت زمان بستری در بیمارستان 24 ساعت می باشد و امکان ترخیص شب/روز عمل وجود دارد.
  • جای برش باقی مانده علاوه بر تکنیک جراحی، به نوع پوست بیمار بستگی دارد.
سینه های بزرگ علاوه بر مشکلات زیبایی باعث درد گردن و خستگی شانه ها شده و عامل دیسک گردن می باشد. نتایج عمل جراحی کوچک کردن سینه یا ماموپلاستی بسیار رضایت بخش بوده و در شکل ظاهری خانم ها بسیار تاثیر گذار است.

در طول جراحی کوچک کردن سینه چه اتفاقی می افتد؟

جراحی کوچک کردن سینه عمدتا تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. در این روش جراحی، از تکنیک های مختلفی برای کوچک کرن اندازه سینه ها استفاده خواهد شد، از جمله:

• جراحی از طریق ایجاد برش
  • لیپوساکشن و برداشت چربی اضافی سینه

جراح سینه معمولا:

• برشی را اطراف هاله قهوه ای رنگ و به سمت پایین سینه ها ایجاد می کند.
  • چربی، بافت و پوست اضافی را از روی سینه بر می دارد تا سایز سینه کاهش یابد.
  • فرم سینه را تغییر شکل می دهد و نوک سینه و هاله قهوه ای رنگ اطراف آن تغییر پوزیشن داده خواهد شد.

در خصوص نوک سینه و هاله قهوه ای رنگ باید بگوییم، معمولا متصل به سینه باقی می ماند، اما گاهی نیاز است برداشته شود و در پوزیشن بالاتری قرار بگیرد، به خصوص در سینه هایی که بسیار بزرگ هستند.

مراقبت ها و دوره نقاهت بعد از جراحی کوچک کردن سینه

بلافاصله بعد از جراحی:

• پانسمان و یا گاز استریلی بر روی سینه ها قرار می گیرد.
  • لوله ای زیر هر یک از بازوها گذاشته می شود تا خون و مایعات اضافی تخلیه شود.
  • داروهای مسکن و یا آنتی بیوتیک به بیمار داده می شود تا احتمال بروز عفونت به حداقل برسد.

کاملا طبیعی است که سینه ها بعد از جراحی متورم و کبود باشند. توصیه می شود بیمار گن الاستیک را بپوشد تا علاوه بر محافظت از سینه ها، از میزان التهاب و ورم کاسته شود.

انجام فعالیت های شدید بدنی به مدت دو تا چهار هفته و تا زمان بهبودی کامل سینه ها باید محدود شود.

به مرور زمان اسکارها محو خواهند شد.

مراقبت-های-بعد-از-عمل-ماموپلاستی

نتایج جراحی کوچک کردن سینه

در صورتی که جراحی کوچک کردن سینه با موفقیت انجام شود، شاهد تسکین درد در گردن و یا شانه ها خواهیم بود. به علاوه این که فرد توانایی شرکت در بسیاری از فعالیت های فیزیکی را پیدا می کند و اعتماد به نفس بالا می رود. توجه داشته باشید که نتیجه جراحی کوچک کردن سینه ها همانند پروتز نخواهد بود و قسمت بالای سینه تا حدی خالی خواهد بود و یک فرم طبیعی خواهد داشت.

با این که بسیاری از بیماران بلافاصله بعد از جراحی، تغییر را در خود احساس می کنند، اما با این حال ممکن است نتایج نهایی جراحی با از بین رفتن التهاب مشخص گردد.
در پایان این که، اندازه سینه می تواند تحت تاثیر عواملی از قبیل بالا رفتن سن و یا تغییرات وزن قرار بگیرد.

Source: https://www.mayoclinic.org/tests-procedures/breast-reduction-surgery/about/pac-20385246

آخرین دیدگاه ها