دکتر پریسا عظیمی نژادان 4 خدمات تخصصی 4 خارج کردن توده پستان خوش خیم
مدت زمان مطالعه مقاله 3 دقیقه

خارج کردن توده پستان خوش خیم

توده های خوش خیم در پستان در هر نقطه ای از سینه خود را نشان می دهند، اما برخی از آن ها ممکن است علائمی مانند سرطان پستان داشته باشند. به همین دلیل شناخت، تشخیص و درمان آن ها امری ضروری خواهد بود. جراحی حفظ پستان با کمک ماموتوم یک روش جدید برای درمان سرطان پستان در مراحل اولیه می باشد. به دلیل ماهیت کم تهاجمی و بسیار دقیق، استفاده از ماموتوم، روشی ایمن برای از بین بردن ضایعات خوش خیم سینه، بدون بروز عوارض جدی در نظر گرفته می شود.

خارج کردن توده پستان

یافتن توده در پستان می تواند خطرناک باشد، اما به خاطر داشته باشید که توده الزاما به معنای ابتلا به سرطان پستان نیست. دلایل متعددی برای رشد توده در سینه وجود دارد که عمدتا سرطانی نیستند.

اغلب نیازی به درمان توده پستان نیست، اما در برخی موارد، جراحی برای بیمار در نظر گرفته خواهد شد. روش جراحی خارج کردن توده پستان اصطلاحا لامپکتومی نام دارد.

در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی دلایل خارج کردن توده پستان و روند انجام این روش بپردازیم.

در برخی موارد، بیوپسی به منظور نمونه برداری از بافت از سوی پزشک تجویز می شود. در همین حین، امکان برداشت توده کوچکی که مشکوک به نظر می رسد نیز وجود دارد. اگر تست، وجود سرطان پستان را تائید کند، تومور به روش لامپکتومی برداشته می شود.

افراد مبتلا به سرطان پستان باید قبل از خارج کردن توده، تحت شیمی درمانی و یا رادیوتراپی قرار بگیرند و یا داروهای خاصی مصرف کنند. این اقدام می تواند از بازگشت مجدد سرطان پیشگیری کند.

خارج-کردن-توده-پستان

اما علت بروز توده در پستان چیست؟

• کیست

توده های خوش خیمی که به دلیل تغییرات هورمونی ناشی از سیکل قاعدگی در سینه ها تشکیل می شوند. جراح می تواند با استفاده از سوزن ظریفی نسبت به تخلیه مایع درون کیست اقدام کند. اما، احتمال بازگشت کیست بعد از تخلیه وجود دارد.

• فیبروآدنوم و سینه های فیبروکیستیک

فیبروآدنوم و سینه های فیبروکیستیک که با سفت و ضخیم شدن بافت سینه همراه هستند.

• تومورهای خوش خیم

توده های جامدی که غیر سرطانی هستند و ممکن است منجر به بروز ترشح از نوک سینه ها شوند که البته به محل تشکیل شان بستگی دارد. انجام بیوپسی و بررسی سلول ها زیر میکروسکوپ، می تواند به تعیین خوش خیم و بدخیم بودن تومور کمک کند.

• تغییرات هورمونی

سینه ها در طول زمان و در سیکل قاعدگی تغییراتی را دارند. توده ها نیز خود به خود تشکیل و محو می شوند. بررسی و معاینه سینه ها در این بازه زمانی، به تشخیص هر گونه تغییر در بافت سینه ها کمک خواهد کرد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

آن چه که اهمیت دارد این است که به محض احساس توده در سینه، باید به پزشک مراجعه کرد.

در ابتدا تست های تصویربرداری مانند ماموگرافی، اولتراسوند و یا MRI از سوی پزشک تجویز می شود. این تست ها جزئیات دقیقی از توده و بافت اطراف را در اختیار پزشک قرار می دهند.

در صورتی که احتمال بدخیم شدن توده و یا بروز درد وجود داشته باشد، بیوپسی نیز انجام خواهد شد.

در طول بیوپسی چه اتفاقی می افتد؟

بیوپسی، شامل برداشت مقدار کمی از توده و بررسی علت تشکیل آن می باشد. انجام بیوپسی تنها راه تشخیص سرطان پستان و یا دیگر شرایط می باشد. برخی انواع بیوپسی عبارت است از:

• بیوپسی که با استفاده از سوزن ظریفی انجام می شود و مقدار کمی از بافت برای تست برداشته می شود.
  • بیوپسی جراحی که با ایجاد برش در سینه و برداشت مقداری از بافت غیر طبیعی و یا توده همراه می باشد.
  • نمونه می تواند از گره های لنفاوی زیر بازو گرفته شود.

توده-خوش-خیم-پستان-دکتر-عظیمی-نژادان

روش های جراحی

توده پستان می تواند به روش های جراحی برداشته شود. نوع جراحی با توجه به اندازه و محل تشکیل تومور، اندازه سینه و این که آیا سرطان متاستاز داده یا خیر در نظر گرفته می شود.

انواع جراحی

• لامپکتومی

این روش جراحی زمانی انجام می شود که بیشتر بافت سینه حفظ شود. در صورتی شک به سرطان وجود داشته باشد، گره های لنفاوی نزدیک تومور نیز برداشته می شوند. زمانی که تومور سرطانی خارج می شود، باید از برداشته شدن تمام سلول های سرطانی اطمینان حاصل گردد.

• ماستکتومی

این روش جراحی با برداشت کامل بافت سینه و نوک سینه همراه می باشد. در رادیکال ماستکتومی، عضلات دیواره قفسه سینه نیز برداشته می شوند. معمولا نیاز است بیمار بعدها تحت جراحی بازسازی پستان قرار بگیرد.

دوره نقاهت خارج کردن توده پستان

طول دوره نقاهت به نوع روشی که انجام می شود، بستگی دارد. معمولا داروهای مسکن برای بیمار در نظر گرفته می  شود که در صورت بروز درد می تواند مصرف کند.

از بیمار خواسته می شود تا جایی که می تواند در منزل استراحت کند. انجام تمرینات بازو توصیه می شود.

در صورت مشاهده مواردی از قبیل تشدید درد، تورم و یا قرمزی که علائمی از عفونت هستند، باید با پزشک تماس گرفته شود.

بعد از خارج کردن توده، بافت جهت بررسی های بیشتر زیر میکروسکوپ برای پاتولوژیست ارسال خواهد شد تا تشخیص قطعی و نهایی داده شود.

Source: https://www.medicalnewstoday.com/articles/314151#surgical-procedures

سه × 5 =