مراجعین اورژانس(سرطان) روزهای دوشنبه و چهارشنبه بین ساعات 15 تا 18 بدون هماهنگی تشریف بیاورید.

تنها در صورت تشخیص بدخیم بودن بیماری، بیمار پذیرش خواهد شد.

23 اسفند آخرین روز کاری سال 1402 است و در سال جدید مطب در تاریخ 27 فروردین بازگشایی خواهد شد. افراد جراحی شده از این قاعده مستثنی هستند و با آن ها در تماس هستیم.
دکتر پریسا عظیمی نژادان / جراحی ها / خارج کردن توده پستان خوش‌خیم
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

خارج کردن توده پستان خوش‌خیم

توده‌های خوش خیم در پستان در هر نقطه‌ای از سینه خود را نشان می‌دهند، اما برخی از آن‌ها ممکن است علائمی مانند سرطان پستان داشته باشند. به همین دلیل شناخت، تشخیص و درمان آن‌ها امری ضروری خواهد بود. جراحی حفظ پستان با کمک ماموتوم یک روش جدید برای درمان سرطان پستان در مراحل اولیه می‌باشد. به دلیل ماهیت کم تهاجمی و بسیار دقیق، استفاده از ماموتوم، روشی ایمن برای از بین بردن ضایعات خوش‌خیم سینه، بدون بروز عوارض جدی در نظر گرفته می‌شود.

خارج کردن توده پستان

یافتن توده در پستان می‌تواند خطرناک باشد، اما به خاطر داشته باشید که توده الزاما به معنای ابتلا به سرطان پستان نیست. دلایل متعددی برای رشد توده در سینه وجود دارد که عمدتا سرطانی نیستند.

اغلب نیازی به درمان توده پستان نیست، اما در برخی موارد، جراحی برای بیمار در نظر گرفته خواهد شد. روش جراحی خارج کردن توده پستان اصطلاحا لامپکتومی نام دارد.

در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی دلایل خارج کردن توده پستان و روند انجام این روش بپردازیم.

در برخی موارد، بیوپسی به منظور نمونه برداری از بافت از سوی پزشک تجویز می‌شود. در همین حین، امکان برداشت توده کوچکی که مشکوک به نظر می‌رسد نیز وجود دارد. اگر تست، وجود سرطان پستان را تائید کند، تومور به روش لامپکتومی برداشته می‌شود.

افراد مبتلا به سرطان پستان باید قبل از خارج کردن توده، تحت شیمی درمانی و یا رادیوتراپی قرار بگیرند و یا داروهای خاصی مصرف کنند. این اقدام می‌تواند از بازگشت مجدد سرطان پیشگیری کند.

درآوردن توده پستان

علت‌های بروز توده در پستان چیست؟

  • کیست

توده های خوش خیمی که به دلیل تغییرات هورمونی ناشی از سیکل قاعدگی در سینه‌ها تشکیل می‌شوند. جراح می‌تواند با استفاده از سوزن ظریفی نسبت به تخلیه مایع درون کیست اقدام کند. اما، احتمال بازگشت کیست بعد از تخلیه وجود دارد.

  • فیبروآدنوم و سینه‌های فیبروکیستیک

فیبروآدنوم و سینه های فیبروکیستیک که با سفت و ضخیم شدن بافت سینه همراه هستند.

  • تومورهای خوش خیم

توده های جامدی که غیر سرطانی هستند و ممکن است منجر به بروز ترشح از نوک سینه‌ها شوند که البته به محل تشکیل‌شان بستگی دارد. انجام بیوپسی و بررسی سلول‌ها زیر میکروسکوپ، می‌تواند به تعیین خوش‌خیم و بدخیم بودن تومور کمک کند.

  • تغییرات هورمونی

سینه ها در طول زمان و در سیکل قاعدگی تغییراتی را دارند. توده‌ها نیز خود به خود تشکیل و محو می‌شوند. بررسی و معاینه سینه‌ها در این بازه زمانی، به تشخیص هر گونه تغییر در بافت سینه‌ها کمک خواهد کرد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

آن چه که اهمیت دارد این است که به محض احساس توده در سینه، باید به پزشک مراجعه کرد.

در ابتدا تست‌های تصویربرداری مانند ماموگرافی، اولتراسوند و یا MRI از سوی پزشک تجویز می‌شود. این تست‌ها جزئیات دقیقی از توده و بافت اطراف را در اختیار پزشک قرار می‌دهند.

در صورتی که احتمال بدخیم شدن توده و یا بروز درد وجود داشته باشد، بیوپسی نیز انجام خواهد شد.

در طول بیوپسی چه اتفاقی می افتد؟

بیوپسی، شامل برداشت مقدار کمی از توده و بررسی علت تشکیل آن می‌باشد. انجام بیوپسی تنها راه تشخیص سرطان پستان و یا دیگر شرایط می‌باشد. برخی انواع بیوپسی عبارت است از:

  • بیوپسی که با استفاده از سوزن ظریفی انجام می شود و مقدار کمی از بافت برای تست برداشته می‌شود.
  • بیوپسی جراحی که با ایجاد برش در سینه و برداشت مقداری از بافت غیر طبیعی و یا توده همراه می‌باشد.
  • نمونه می تواند از گره‌های لنفاوی زیر بازو گرفته شود.
توده خوش خیم پستان

روش های جراحی

توده پستان می‌تواند به روش‌های جراحی برداشته شود. نوع جراحی با توجه به اندازه و محل تشکیل تومور، اندازه سینه و این که آیا سرطان متاستاز داده یا خیر در نظر گرفته می شود.

انواع جراحی

  • لامپکتومی

این روش جراحی زمانی انجام می شود که بیشتر بافت سینه حفظ شود. در صورتی شک به سرطان پستان وجود داشته باشد، گره‌های لنفاوی نزدیک تومور نیز برداشته می‌شوند. زمانی که تومور سرطانی خارج می شود، باید از برداشته شدن تمام سلول های سرطانی اطمینان حاصل گردد.

  • ماستکتومی

این روش جراحی با برداشت کامل بافت سینه و نوک سینه همراه می باشد. در رادیکال ماستکتومی، عضلات دیواره قفسه سینه نیز برداشته می شوند. معمولا نیاز است بیمار بعدها تحت جراحی بازسازی پستان قرار بگیرد.

برداشتن توده های خوش خیم بدون جراحی

از سوالات رایج در میان افراد چنین است که آیا برداشتن توده های خوش خیم پستان بدون جراحی امکان‌پذیر است؟ برای آگاهی بیشتر در این خصوص بهتر است به تماشای ویدئو ذیلو صحبت های دکتر پریسا عظیمی نژادان بپردازید.

آیا امکان خارج کردن توده همزمان با عمل‌های دیگر وجود دارد؟

یکی از روش‌های معمول در جراحی‌های پستان که امروزه متداول و مرسوم شده است، امکان جراحی‌های همزمان است. انجام عمل‌های توده‌های پستان و یا سرطان پستان می‌توان عمل های زیبایی پستان را هم انجام داد. به عنوان مثال انجام جراحی‌های زیبایی مثل قرینه سازی سینه‌ها همزمان با برداشتن سینه امکان پذیر است.

جراحی پروتز سینه با این عمل‌ها خیلی رایج نیست اما عمل‌های کوچک کردن سینه یا ماموپلاستی بسیار کمک کننده هم هست و حتی به برداشتن توده‌ها کمک نیز می‌کند. چه توده‌های سرطانی و چه توده‌های خوش‌خیم.

در ویدئو زیر بیماری را مشاهده می‌کنید که حین برداشتن توده سینه، قرینه سازی هم برای او انجام می‌شود.

دوره نقاهت خارج کردن توده پستان

طول دوره نقاهت به نوع روشی که انجام می‌شود، بستگی دارد. معمولا داروهای مسکن برای بیمار در نظر گرفته می‌شود که در صورت بروز درد می‌تواند مصرف کند.

از بیمار خواسته می‌شود تا جایی که می تواند در منزل استراحت کند. انجام تمرینات بازو توصیه می‌شود.

در صورت مشاهده مواردی از قبیل تشدید درد، تورم و یا قرمزی که علائمی از عفونت هستند، باید با پزشک تماس گرفته شود.

بعد از خارج کردن توده، بافت جهت بررسی های بیشتر زیر میکروسکوپ برای پاتولوژیست ارسال خواهد شد تا تشخیص قطعی و نهایی داده شود.

Source: https://www.medicalnewstoday.com/articles/314151#surgical-procedures

دکتر پریسا عظیمی نژادان

دکتر پریسا عظیمی نژادان

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سینه از آمریکا و فرانسه

من در تبریز در خانواده ای متوسط به دنیا آمدم . پدرو مادرم هر دو مهندس فوق لیسانس کشاورزی و کارمند بودند. من یک خواهر کوچکتر از خودم دارم. دوره ابتدایی و راهنمایی را در مدرسه بوعلی سینا تبریز که توسط خواهران روحانی فرانسوی اداره میشد به اتمام رساندم و فارسی و فرانسه را همزمان یاد گرفتم.

برچسب ها:
مقالات مرتبط
جراحی زیبایی سینه (پستان) و انواع آن

جراحی زیبایی سینه (پستان) و انواع آن

بهبود زیبایی سینه ها می تواند اعتماد به نفس بیشتری را برای افراد به همراه داشته باشد. تصمیم به انجام جراحی پلاستیک کاملا شخصی است، اما آن چه که باید در نظر داشته باشید این است که باید از مقایسه کردن خود با دیگران خودداری کنید.

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

22 دیدگاه ها
  1. سلام چجوری نوبت بگیریم

    پاسخ
    • سلام دوست عزیز
      نوبت به دو صورت امکان پذیر خواهد بود در صورت آنکه تمایل داشته باشید نویت حضوری بگیرید می توانید به این سامانه جهت تعیین ویزیت حضوری مراجعه نمایید.
      و در صورت آنکه تمایل داشته باشید ویزیت آنلاین رزرو کنید می توانید به این سامانه جهت ویزیت آنلاین اقدام کنید.

      پاسخ
  2. سلام خانوم دکتر وقت بخیر.. من 22 سالمه تو سن 19 20 سالگی دچار کیست سینه شدم که همون اوایل ی درد وتیر کشیدن سینه ی چپم احساس کردم که کیست هم در سینه ی چپ بود رفتم سونوگرافی گفتن لزیون هیپواکو 4*7میلیمتری درساعت 3 برست چپ ب نفع یک فیبرو ادنودم. Birads2 شش ماه بعد رفتم گفتن ضایعه هایپواکو ب ابعاد هفتو چهار رویت شد ک مطرح کننده ضایعات probably benign همچون فیبرو ادنوم باشد وافزایش سایز نداشته. و یک ماه پیش بازهم رفتم که نوشته لزیون هیپواکو بیضوی شکل 7 میلیمتری درساعت 1 برست چپ ب نفع یک لنف نود رویت می‌شود وعدم تغییر سایز…. دکتر من شهرستان هستم و سخته اونجا اومدن شما لطف کنید بگید آیا نیاز ب جراحی داره واینکه پیش جراح رفتم و گفتن چیزی نیس واین باز خیالمو راحت نکرد.شما بگید من چیکار کنم حضوری باید بیام.

    پاسخ
    • سلام
      باید معاینه بشوید

      پاسخ
  3. سلام.خانم های مسن که سینه هاشون افتاده و دفرمه است،میتونن کل یا قسمتی را حذف کنن؟

    پاسخ
    • بله- البته پاسخ دقیق‌تر بعد از معاینه خواهد بود

      پاسخ
  4. سلام خسته نباشین… من ی دختر 26ساله هستم 1شهریور سنوگرافی کردم گفتن یک لنف نود هایپواکودر مراکز اکنون وحدود مشخص شده(Benign type) با حداکثر حدود SAD=4mmدر اگزیلای سمت چپ مشخص میشود… از انموقع در نمیکرد الان 3روزه ی قسمت سینه ام درد میکنه رفتم دکتر زنان گفت سونگرافی رو ببر دکتر جراح ببینه اون خودش بهت میگه خیلی میترسم چرا باید بفرسته پیش دکتر جراح اسم عمل ک میاد واقعا تن بدنم میلرزه خانم دکتر تو رو خدا کمکم کنید چیکار کنم

    پاسخ
    • به هر حال باید بررسی بشه! جراح تشخیص می‌ده توده نیاز به بررسیهای بیشتر دارد یا نه!

      پاسخ
    • سلام خانم دکتر عرض ادب و احترام، ببخشید من خانمم هفته ۳۸ بارداری است و هر آم احتمال زایمانش هست و سینه اش عفونت داره بیوپسی و سونو دادیم هنوز جواب نیومده گفتند احتمالا ماستیت گرانولومانوزه تو رو خدا طی امروز و فردا یا نهایتا پس فردا یه وقت ویزیت آنلاین بهمون بدید ما قم هستیم وگرنه حضوری خدمت میرسیدیم

      پاسخ
      • سلام دوست عزیز از قسمت تماس با پزشک میتونید با توجه به شرایطتون یک راه رو انتخاب و اقدام بفرمائین.
        https://draziminejadan.com/contact/

        پاسخ
  5. سلام دکتر جان وقت بخیر من دختر ۳۱ ساله ای هستم که توده فیبرو آدنوما با ابعاد ۴ سانت داشتم و بتازگی مورد جراحی قرار گرفتم میخواستم بدونم این خارج کردن توده عوارضی داره ؟و اینکه بعد از جراحی باید مراقبت های خاصی باید انجام بدم ؟

    پاسخ
    • اگر منظورتون عارضه خاصی است خیر، در حد عوارض یک عمل ساده

      پاسخ
  6. باسلام و خسته نباشید

    من ۳۵ سالمه و ۱ ماهه ا، طریق سونوگرافی متوجه

    شدم که توده سینه دارم.۲ تا فوق تخصص رفتم یکیشون

    میگن باید جراحی کنی اون یکی میگن دست نزن چون

    دوباره بوجود میاد خانم دکتر ممنون میشم نظر شمارو

    بدونم؟ خیلی نگرانم……

    پاسخ
    • سلام تا معاینه نشین و پرونده تون دیده نشه نمیشه نظری داد

      پاسخ
  7. با سلام واحترام
    ببخشید من یک توده در سینه راست دارم که ازسال 95 سالی یکبار چکاپ می شوم ودکتر گفتن اگر تغییر شکل داد یا بزرگ شد چراحی میکنیم درمی آوریم می خواستم سوال کنم که بهتر نیست الان که کوچک هست دربیارم ؟

    پاسخ
    • سلام مدارکتون بایدتوسط خانم دکتر ملاحظه بشه تا ایشون بتونن نظر قطعی بدن بهتون

      پاسخ
  8. سلام خسته نباشید میخواستم بپرسم مامانم ۴۶ سالشه عمل سینه سمت چپ کرده نمونه برداشتن بعد از نمونه عمل کردن میخواستم بدونم امکان برگشت توده هست یا نه

    پاسخ
    • هر بافتی ممکنه تغییر ماهیت پیدا کنه حتا بافت سالم در بدن سالم پس کلا جوابی نمیشه داد و بهتره نگران نباشین

      پاسخ
    • سلام هزینه ی ماموتومی چقده

      پاسخ
      • سلام بابت هزینه ها باید با مطب تماس بگیرید و یا حضوری تشریف ببرید

        پاسخ
  9. سلام خانم دکتر
    خسته نباشید
    ۴۰ سال دارم و دو ماه پیش متوجه توده سفتی در سینه چپ شدم.
    ماموگرافی و سونوانجام دادم.یک توده دوقلو ۶ سانتی هست.
    دکتری که رفتم جراحی تجویز کردند و گفتند باید برداشته بشه.
    به گفته ایشان براساس سونوگرافی و ماموگرافی،سلوهایی در کیست قابل تشخیص بوده.
    امکانش هست جواب ماموگرافی و سونگرافی را برایتان پیوست کنم ملاحظه کنید؟

    پاسخ
    • سلام عزیزم تو این لینک به طور کامل نحوه مشاوره با خانم دکتر توضیح داده شد.
      https://draziminejadan.com/contact/

      پاسخ
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش − 3 =