دکتر پریسا عظیمی نژادان / مقالات / مراقبت های بعد از اعمال جراحی

مراقبت های بعد از اعمال جراحی

نکات تغذیه ای بعد از عمل

پس از عمل خود را مجبور به غذا خوردن نکنید بسته به میل خود کم کم مایعات و پس از تحمل، غذا بخورید . تا 24ساعت حالت تهوع طبیعی استرژیم غذایی خاصی در این اعمال مد نظر نیست .در اعمال جراحی زیبایی بهتر است از یکماه قبل رژیم لاغری نگیریددو عددقرص آهن از یکماه قبل برای جبران خونریزی بخورید.

استفاده از سوتین و گن

پس از تمام اعمال جراحی پستان اعم از زیبایی و سرطان سوتین مناسب وسفت باید پوشیده شود که نوع آن قبل از عمل مشخص می شود.نپوشیدن آن باعث تجمع مایع و خون و بدشکلی پستان می شود.گن مخصوص تا سه ماه بعد از اعمال جراحی زیبایی بدن باید پوشیده شود.

پانسمان

پس از اعمال جراحی مقعد پانسمان نیازی نیست.پانسمان در اعمال جراحی زیبایی بدن در اولین ویزیت مطب برداشته میشود و پس از آن نیازی به داشتن پانسمان مجدد نیست.در صورت ترشح خونی باید چند گاز استریل روی زخم گذاشته و چسب زده شود.هر زخمی که ترشحی اعم از خونی –چرک –سرم و آب دارد باید روی آن بسته شود توسط گاز استریل بطوری که گاز رویی خشک بماند والا احتمال عفونت است.

نکات پانسمان زخم های باز

روزانه یک یا دو بار حمام کنید و آب روان ولرم را مستقیماً با دوش دستی یا شیلنگ داخل زخم بگیرید تا آب داخل آن بچرخد و خارج شوداز صابون اسیدی pain با هر مارکی جهت شستشوی محل زخم باز استفاده کنید کف صابون داخل زخم برود سپس با آب بشویید پس از خروج از حمام داخل زخم را با سشوار خشک کنیددر صورت داشتن ترشح سفید در کف و دیواره زخم با بستن گاز استریل دور انگشت همانند لیف آرام داخل زخم را بشویید تا چرکها خارج شوددور زخم سینوس پالونیدال باید مرتب تراشیده شود تا مو داخل آن نرود.

کبودی

کبودی پس از اعمال جراحی کاملا طبیعی است.

خونریزی

خونریزی خفیف بعد از اعمال جراحی طبیعی است و مشکلی ندارد ولی اگر خونریزی شدید باشد که با فشار کنترل نمیشود سریعا جراح را در جریان بگذارید.

تب

24 تا 48 ساعت اول بعد از عمل تب اهمیت و ارزش ندارد ولی اگر دیر هنگام و در روز 4 و 5 بعد از عمل باشد باید با درجه کنترل و سریعا به جراح اطلاع داده شود.

درد پس از اعمال جراحی

درد بعد از عمل طبیعی است و طول میکشدمسکن های خود را حتی اگر درد ندارید سر ساعت بخورید این کار کمک میکند که درد دیر هنگام و غیر قابل کنترل نداشته باشید.

کاهش عفونت هر زخم مترشحه

جهت کاهش عفونت هر زخم مترشحه ای (چه خون ، چه چرک و چه مایع ) باید روی آن پانسمان گذاشت.پانسمان باید به شکلی انجام شود که که سطح خارجی پانسمان خشک باشد تا از انتقال میکروب جلوگیری کند.بهترین روش استفاده از پانسمان های آماده و تعویض روزانه آنهاست و یاباید از تعداد زیادی گاز استریل و چسب استفاده شود بطوریکه سطحی ترین گاز همیشه خشک باشد.

توصیه در خصوص درن ها

قسمت آکاردئون درن باید در حالت بسته باشددرن ها از قسمت بالا قابل تخلیه هستن مقدار تخلیه شده را اندازه بگیریدبا درن امکان حمام کردن وجود داردبعضی درن ها باید به مدت طولانی بماند اکثر انها در صورت تخلیه نکردن ،ترشح توسط جراح خارج می شود.خارج کردن آنها دردناک نیست.

9 + پنج =